Guitar Pro 6 anmeldelse

Guitar Pro er blevet sindsygt lækkert at se på med de flotte ikoner og det kølige mørke layout, som er behageligt for øjnene, men hvad hviler sig under overfladen?

Den største nyhed er vel menuen i venstre margen, som fungerer som en række af faner, med store og selvforklarende ikoner. Der er 6 ikoner med dertilhørende undermenuer. Ved at klikke på ikonerne dukker der en ny menu op ved siden af ikonet. Når man fx. klikker på nodeikonet får man meget logisk en oversigt over attributer der vedrører noder, såsom nodeværdier, taktstreger, taktart, og ornamenter som pianissimo osv. Menuen er dejligt overskuelig, og det er en fornøjelse at se at man ikke drukner i ikoner og undermenuer (sagde nogen band in a box?). Menuen fungerer optimalt og er en kærkommen ny gæst til programmet, som gør work flowet i programmet mindst 50% lettere end i forgængeren.

Jeg nævnte at ikonerne er selvforklarende, og det er de også 100% når det gælder nodeikonet, guitarikonet, og pedalikonet, men mikrofonikonet? Ja det er selvfølgelig fordi du ved at klikke på det får mulighed for at synge til dine fede guitarriffs, smart ikke? Nope! Der må jeg skuffe dig. Mikrofonikonet er meget misvisende en knap der åbner lyric menuen, så du kan sætte tekst til din sang. Der ville en fjerpen være mere smart. Om igen Acrobas!

Lyric (tekst) funktionen er blevet endnu mere klodset end den var i forvejen, og bryder alle fornuftsregler. Det er utilgiveligt at man ved dette lækre grafiske layout skal spises af med en lille adminstrativ tekstboks med valg af takter, og endda med musen, så man laver dobbeltarbejde ved indstasting af tekster. Først skrive tekst, så vælge takt, skrive tekst igen (heldigvis uden at klikke på tekstfeltet men blot ved at skrive), osv. Langsommeligt og usexet. Om igen acrobas!

Tekstmenuerne foroven er mesterligt fornuftigt udført og er utroligt effektivt til at vælge lige den funktion du ønsker. Her ses tydeligt at designerne har gjort sig umage.

Når du installerer gp6 bliver tidligere versioner af programmet ikke automatisk erstattet/afinstalleret. I mit tilfælde var gp5 installeret. Det kan være forvirrende at have to versioner af samme programmer installeret når man skal åbne guitar pro filer, da gp6 er bagudkompatibelt anbefales det afinstallere gp5. Det tyder igen på at gp6 er blevet nydesignet og programmeret helt fra bund, og fremstår som et helt nyt program, og ikke blot en opdatering.

Til den pinlige afdeling hører at det først er nu i gp6 at de kære franskmænd har givet programmet understøttelse af takter med optakt. I gp6 hedder de pickup bar. Den velkendte automatisering af takter holder styr på om antallet af noder i den sidste takt automatisk færdiggør optaktens noder, så nodeværdierne og rytmikken respekteres. Det ser ud til at fungere udmærket. Dejligt endeligt at få optakter med, og at slippe for at lave dobbeltarbejde med manuelle optakter baseret på taktværdier som i gp5, men på den anden side er det på tide de får det implementeret, alt andet ville være utilgiveligt. Jeg forstår godt at det kære firma ikke fortæller så meget om optakten i teksten omkring nyudgivelsen. Pinligt!

Med nyheden 'design mode' som stort set kendes fra alle nodeprogrammer såsom Finale, Sibelius og Primus, har gp6 fået bedre grafiske layout muligheder, og nu kan man som noget nyt manuelt trække i taktstregerne for at gøre dem bredere eller smallere, men man kan kun gøre dem bredere ikke højere eller lavere, så man kan ikke på den måde 'tegne' afstanden imellem takterne i højden. Til gengæld er der en virkelig smart og effektiv grafisk indstilling til hvor mange takter der skal være pr. linje, og den fungerer optimalt ved at klikke på plus og minus.

Concert tone er en ny egenskab i programmet der lynhurtig transponerer eller rettere viser dine guitarnoder så de overholder kammer tonen, så de andre i dit band hurtigt kan spille din sang uden at skulle transponere om fra guitarnoder. Det rigtigt smarte er at tabulaturen ikke ændrer sig men spilles i de samme positioner, også hvis du senere fravælger concert tone. Funktionen concert tone funger udmærker; det uhelige er blot at det er en dårlig engelsk oversættelse, da begrebet 'concert tone' ikke findes. Det skal selvfølgelig hedde concert pitch, som er det engelske ord for kammertone.

Lyden i guitar pro 6 er blevet utroligt forbedret med understøttelse af pedaler, forstærkere, og preamp emuleringer, det lyder faktisk meget inspirerende. Der er over 100 instrumenter til rådighed at vælge imellem der bruger det kritikkerroste RSE system, og det fungerer helt fortræffeligt! Selv den mest skaldede guitarnode kan fylde en hel konsertsal med valg af den 'rigtige' gutiarlyd. Jeg blev især imponeret over hvor meget lyden kan tweakes med de geniale volumen knapper der regarer mesterligt præcist på musebevægelsen. Meget flot. Grafisk set er pedalerne meget fornuftigt designet så man kun bruger ægte grafik de vigtige steder såsom ved knapper og ellers bliver stylesheet teksteffekter, så grafikken ikke bliver tung og programmet ligeså.

Tæt beslægtet er der nu kommet en funktion hvor man kan vælge spillestil. Gp6 emulerer så den spillestil du har valgt, fx. fingerspil eller plekterspil, ja sågar slap picking. Det fungerer udmærket men skal bruges med forsigtighed da lyden godt kan risikere at drukne hvis man hører mere til fingrene end til selve tonerne, så det fungerer bedst hvis du sparer på effekterne, og tweaker indstillingerne med god tålmodighed.

Gp6 kan have flere noder åbne i samme dokument, og man kan skifte imellem dem ved at klikke på fanerne for neden. Meget smart. Endelig fristes man til at sige. Så er man fri for at skulle lukke det ene guitar pro vindue ned efter det andet, som tilfældet var det med guitar pro 5.

En ting jeg er allermest glad for (udover optakten) er understøttelsen af SLASH noder, og her er det ikke den langhårede rockguitarist jeg taler om, men derimod visning af rytmiske noder, hvor man får en helt ny linje ovenover tabulatur og nodelinjen, med nodeværdier. Det er såkaldte trommenoder du ser med de rytmiske værdier skrevet ud foroven. Ganske smart kan du nøjes med at bruge disse slash noder i dit projekt og på den måde lave rytmiske øvelser med akkorder, fx. hvis du er guitarlærer og vil printe rytmiske anslag ud til dine elever. Vel at mærke uden at de bliver skræmt af noder og tabs. Med slash noderne kan de nøjes med becifringer og de rytmiske noder. Flot!

I testperioden crashede programmet et par gange især ved valg af nye noder, og det vel at mærke på en ellers stabil maskine der kørte windows 7 64 bit ultimate. Så programmet efterlod sig et indtryk af ustabilitet. Vi må håbe at opdateringer løser problemet. Ved slutningen af testen kom der en opdatering, den nåede jeg ikke at installere i testperioden, men det kan være den har afhjulpet nogle ting.

Akkordfunktionen er blevet ændret lidt så man skal dobbeltklikke på akkorden for at få den placeret på tabulaturen, ingen træk og slip desværre. Til gengæld er selve konstruktionen og valg af nye akkorder blevet endnu bedre end i forgængeren.

Af andre små ting er der nu kommet understøttelse for at vælge en guitar der er stemet med halv capo. Dvs. capo fx. placeret på de 3. tykke strenge, og med de andre strenge i alm. stemning. Det funger udmærket.

Med tanke på hvor dejligt og flot gp6 er at se på så er det tilsvarende skuffende at se hvor amatøragtigt nodeudskrifterne ser ud. De er rædselsfulde at se på. Især novedhoverderne på C noder har en tifældigt placeret og nærmest henkastet streg der går over nodehovedet og er længere på venstre side end på højre, og selve nodecirklen er alt andet en professionelt lavet. Det er om muligt blevet endnu værre end det var i gp5. Om igen Acrobas!

Brugerfladen er optimeret til den bedste visning af dit stykke og giver samtidig direkte adgang til alle de værktøjspaletter, du har brug for i redigeringen, i lydsætningen og for at spille dit instrument. Sammensæt din brugerflade med skærm- eller side-visning, horisontal eller vertikal scroll, monotrack, multitrack, og fuld-skærms modus og med 25-800% zoom. Musikstykket vises med seks folde-ud paneler i venstre side: Redigering, Instrumenter, RSE-audio, Mastering, Akkorder og Sangtekst.

Jeg er tilpas imponeret over nogle ting og tilpas skuffet over andre ting med Gp6. Det positive: Programmet er dejligt at se på, de mange RSE lyder fortræffeligt, og programmets workflow er en genistreg i sig selv, det fungerer 100%, effektivt design mode, slash noder, og spillestil. Det negative: Amatøragtige nodeudskrifter, sløv lyrikfunktion, virkede ustabilt i testperioden (kørt på windows 7 64 bit version). Trods alt flere gode ting end dårlige, og de gode ting er også virkeligt gode, men Gp6 er ikke noget revoulitonerende produkt dertil er der for mange mangler eller rettere ting som ikke er blevet forbedret såsom nodeudskrifterne og lyrikfunktionen, men det er en stor forbedring over gp5 over alt set. Men man skal huske på den utroligt billige pris programmet kan anskaffes for, og programmet vinder stadig på det massive udvalg der findes af guitar pro noder på nettet.

Dansk importør: Indigo2.dk

Fuld version af Guitar Pro 6 koster 475-, og en opdatering fra ældre version koster: 325-,

Notation • Double accidentals • Free-time bars • Simple and double simile marks • Multirests • Double-dotting • Configurable n-tuplets • Fermata • Accented notes • Left-hand tapping • Rasgueado • Arpeggio • Two types of grace-notes • Ornaments (mordent and gruppetto) • Slash notation (above and/or within tabs) • Extended barre • Timer • Grand Staff for the piano • Tablatures supporting up to 8 strings • Concert tone and transposing tone • Partial Capo • 3 clefs • Complete Stylesheet, to entirely customize your scores (symbols, fonts, proportions, etc.) • Instant switch between classic and jazz styles Edition • Improved options for multiple selection • Extended copy/paste (special paste, between tracks, from multiple selection…) • Chord Library, to enter chords faster on the score • Simplified capture of grace-notes • More intuitive capture of accidentals • Editing over 4 voices, and in multi-voice mode • Click directly on the elements of the score • Reviewed and improved automations • Unlimited Undo/Redo Interface • Edition Panel • Instrument Panel • RSE Panel • Mastering Panel • Chords Panel • Lyrics Panel • Multi-document interface • Full-screen mode Sound • Over 100 instruments available in RSE • Configurable chain of effects (pedals, amps, racks) for each track • Global tuning of the master track (compressor, reverb, equalizer) • 5-band semi-parametric equalizer for each track • Choice of playing styles (slap, picking ...) • Humanization of playing styles (stresses, autobrush ..) • Perfected WAV Export Tools • Reviewed tuner (more precise) • Possibility to swap voices, and copy from one voice to another • Scale-search engine over multiple selection • Transpose part of a score via multiple selection

0