Forfatter Emne
NemoxD
Indmeldt:
28-02-2008
Landsdel:  Midtjylland

nemme begynder sange?

hej (:

jeg er næsten lige begyndt at spille guitar, jeg går ikke til nogen form for undervisning.

jeg ville bare lige høre om der evt. var nogle der kendte nogle gode og nemme begynder sange, dog ikke let it be, knocking on heavens door eller right next to the right one da jeg allerede kan spille dem.

jeg kan 9-10 akkorder, og jeg kan sagtens skifte mellem dem, jeg kan dog ikke finde ud af tabs..

M.V.H. Alicia

:: Redigeret den: 2008-2-29 12:43:56::
31-07-2009 15:18:23
great-tiger
Indmeldt:
21-02-2005
Landsdel:  Midtjylland

Re.:nemme begynder sange?

en god ide ville være at gå på biblioteket og kigge dig om der.. der kan du finde utallige bøger med sange og noder til alle niveauer.. mon ikke du kan finde noget der du kan bruge.. ellers findes der også diverse lærerbøger for begynder guitarrister..

god fornøjelse:)

kris, 18, spiller guitar, bas,  trommer, klaver, ukulele og diverse percussion.

28-02-2008 12:59:02
Limaradk
Indmeldt:
29-01-2008
Landsdel: 

Hej

Hvis du kikker her på siden under Tabs,  tabulatur kursus (guide) og Øvelser/Lektioner  der er en del lære stof  men ellers kik rundt på nettet der kan du finde mange tabs og akkorter her er lige et link

http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.avz.dk/

Et andet godt råd det er Musik teori det er altså en god ting at læse en del om det kan du også her på siden under Guitar teori Ellers vil jeg give  great-tiger  ret bibloteket har meget lære stof både i akkorter, noder og tabs.

:: Redigeret den: 2008-2-29 4:7:47::

--
Venlig Hilsen
LimaraDK
Finn Sørensen
4951 Nørreballe
29-02-2008 04:05:37
kronisk nybegynder
Indmeldt:
17-03-2007
Landsdel: 

Hvordan har du det med punk?
Punk er jo simpelt, nemt og så lyder det skide godt!

Tjek Misfits, Screeching Weasel, NOFX, og noget Pennywise. Det er nærmest 100% power akorder (nemt!)
I øvrigt, så føler man sig som en "bedroom-rock-star" når man lige fyrre noget NOFX af :D

29-02-2008 20:33:58
jansabro
Indmeldt:
01-08-2007
Landsdel: 

Power akkorder og max. distortion...det lyder fedt men man lærer sku aldrig at spille rigtigt så .... men hvor stod der egentlig det handlede om el-guitar ??? Let It Be og Knocking On Heavens Door sagde mig det handlede om akustisk...

Mine forslag (når du senere får lært TABs - det kan du ikke slippe for hvis guitar er mere end lejrbåls niveauet)

- Beatles : BLACKBIRD

- Rolling Stones : Angie

- Clapton : Tears In Heaven

- Vivaldi : largo - Koncert i D-dur

- Elizabeth Cotten : Freight Train

- House Of The Rising Sun

- Whiskey In The Jar

- Romance 

Men ellers gå på biblioteket...der er tonsvis af bøger med akkordanvisninger / becifringer til kendte sange. 

:: Redigeret den: 2008-3-1 4:36:1::
01-03-2008 04:28:50
Limaradk
Indmeldt:
29-01-2008
Landsdel: 

Det var godt formuleret Jansabro. fra mit synspunkt er de 9/10 akkorter næsten nok hvis det er til alm. lejerbål og med Tabs eller ennu bedre Noder kan man altså komme meget længere med det forskellige musik vil dog lige sige at Noder er altså godt at kunne da mange bøger på bibloteket er på noder og akkorter selv om der er kommet en del frem med tabs i dag.og kan man noderen er det altså ingen sag at spille efter Tabs.

Jeg tager altså hatten af for dine musik valg vil dog lige nævne et par stykker mere

Ferdinando Carulli og hans Allegrettoer og hans Andantinoer er lavet i flere sværhedsgrader :-) måske en ide at kikke på inden Spansk Romance Og Fernando Sor   og hans Andantinoer og Studyer inden Vivaldi  :-)    det er måske nu også bare et smag og behag spørelsmål men jeg syndes de er lettere at tage fat på end de andre er og hvis du kun har kørt i akkorter er jeg sikker på de med Ferdinando og Fernando vil være lettere for dig at gå i gang med :-)    (( Mangler du Tabs/Noder til klassiske stykker vil jeg meget gerne hjælpe))

Når han kommer ind på andre ,  er der jo også sådan nogen som

Streets of London             ( Ralph McTell )
Blowin in the Wind            ( Bob Dylan )
Alice`s Restaurant            ( Arlo Guthrie )
Yakety Axe                      ( Chet Atkins )
This is my life                  ( Gasolin )
Time of your life               ( Green Day )
Nine Pound Hammer         ( Merle Travis )

Men det er også mest til tabs/noder selv om Streets of London nu også lyder godt på akkorter :-)

--
Venlig Hilsen
LimaraDK
Finn Sørensen
4951 Nørreballe
01-03-2008 05:12:00
kronisk nybegynder
Indmeldt:
17-03-2007
Landsdel: 

[Citat: jansabro] 

Power akkorder og max. distortion...det lyder fedt men man lærer sku aldrig at spille rigtigt så .... men hvor stod der egentlig det handlede om el-guitar ??? Let It Be og Knocking On Heavens Door sagde mig det handlede om akustisk...

Mine forslag (når du senere får lært TABs - det kan du ikke slippe for hvis guitar er mere end lejrbåls niveauet)

:: Redigeret den: 2008-3-1 4:36:1::[/citat slut]

Power akkorder kan sagtens spilles på en akustisk, og det lyder stadig godt. Desuden er det svært at komme uden om power akkorder, hvis man vil spille noget godt rock.

Hvis man ikke lære at spille guitar ved at spille power akkorder, hvad lære man så af?
Det vil iøvrigt også være bedre at lære at lytte af, frem for at være afhængig af tabs og noder.

01-03-2008 17:00:40
Limaradk
Indmeldt:
29-01-2008
Landsdel: 

[Citat: kronisk nybegynder] 

Hvis man ikke lære at spille guitar ved at spille power akkorder, hvad lære man så af?
Det vil iøvrigt også være bedre at lære at lytte af, frem for at være afhængig af tabs og noder.

[/citat slut]

Du mener det er bedre at lære at spille på gehør frem for at lære noder, tabs eller akkorter ?? nej der må du have mig undskyldt med der kan jeg bestem ikke give dig ret på nogen måder, for at kunne spille på gehør eller lytte af som du pænt kalder det er det at en utrolig god ide at kunne grund reglerne for musik som skalerne hvordan akkorter er bygget op osv. okay hatten af for de meget få der kan spille på alt bare ved at få det i hånden men den % er ved gud så lille så man tro det er løgn nej det vil altid kunne betale sig at lære a spille fra grunden af lige som musik terori kommer man ikke uden om hvis man vil længere med sit musik en lige til lejerbålet. Og power akkorter ja de lyder godt til noget musik nu er det så bare at det er ikke ret meget musik der kan spilles på dem når man lige kikker på hvor bredt musikken er og kan du dine akkorter kan man bestem få dem til at lyde lige så fedt som power akkorter hvis ikke bedre ( hvad jeg nu vil holde på ) jeg er helt enig med jansabro Power Akkorter lære man ikke og spille max af

--
Venlig Hilsen
LimaraDK
Finn Sørensen
4951 Nørreballe
02-03-2008 04:47:37
mms92
Indmeldt:
21-12-2007
Landsdel: 

Hey

Med hensyn til det med at lytte sange af er jeg mest enig med kronisk nybegynder. Selvføgelig er det ikke det man skal ligge ud med. Lær de vigtigeste skalaer, de vigtigeste akkorder og også meget gerne noget teori. Derefter er det, efter min mening, at man tager fat på at skulle spille nogle simple sange. Start først med nogle sange som du spiller ud fra tabs eller noder, så du for øvet dig i skift osv. Derefter, når man mener man har det meste på plads, synes jeg det er en utroligt god idé at lytte nogle sange af. Det er pisse svært i starten men lige pludselig kommer det, og det sætter fut i ens øre, som det jo er ret så vigtig at få trænet.

Derfor skal man altså starte med nogle sange fra noder eller tabs eller andet, og når man har det på plads, skal man igang med aflytning da det hjælper en rigtig meget.

Med hensyn til power akkorder er jeg ikke helt enig. Man kan ikke lære at spille guitar bare ved at spille power akkorder. Det er ligesom at prøve at blive matematik professor og så bare regne plusstykker hele tiden. Man skal ud i skalaer og de andre former for akkorder. Det er selvfølgelig en god idé at lærer det for man kommer ikke uden om det, hvis man har tænkt sig at spille rock. Men som sagt er det ret simpelt.
02-03-2008 12:12:55
Limaradk
Indmeldt:
29-01-2008
Landsdel: 

[Citat: mms92] Hey

Med hensyn til det med at lytte sange af er jeg mest enig med kronisk nybegynder. Selvføgelig er det ikke det man skal ligge ud med. Lær de vigtigeste skalaer, de vigtigeste akkorder og også meget gerne noget teori. Derefter er det, efter min mening, at man tager fat på at skulle spille nogle simple sange. Start først med nogle sange som du spiller ud fra tabs eller noder, så du for øvet dig i skift osv. Derefter, når man mener man har det meste på plads, synes jeg det er en utroligt god idé at lytte nogle sange af. Det er pisse svært i starten men lige pludselig kommer det, og det sætter fut i ens øre, som det jo er ret så vigtig at få trænet.

citat slut]

Det var nu det jeg mente ved at man er nød til at lære akkorter tabs/noder først og teori der fra kan man gå vidre ud i at aflytte det af og  power akkorter  osv. først når grundlaget er i orden :-)

--
Venlig Hilsen
LimaraDK
Finn Sørensen
4951 Nørreballe
02-03-2008 12:24:45
mms92
Indmeldt:
21-12-2007
Landsdel: 

Nåh ja det er også rigtigt :) læste vist lidt for hurtigt. Men i så fald er jeg mest enig med dig :D
02-03-2008 13:14:12
Limaradk
Indmeldt:
29-01-2008
Landsdel: 

[Citat: mms92] Nåh ja det er også rigtigt :) læste vist lidt for hurtigt. Men i så fald er jeg mest enig med dig :D[/citat slut]

Hehe det kender jeg alt for godt man når tit at skrive flere linier og tit for sendt det før man lige får kikket en gang mere og ser man giver en uret og skriver det samme bare på en anden måde Embarassed 

Men det er et stort område med at starte på at spille der er 1000000 måder at lære at spille på og 1000 meninger om hvad der er best tro man skal sætte sig ned og prøve at finde frem til hvad det er for stilarter man vil spille og der fra finde ud af hvilken instrumenter man vil have og så der fra finde frem til hviken måde man vil lære at spille på men det er jo skide nemt at skrive man ved jo aldrig hvor man ender når man på begynder noget nyt

--
Venlig Hilsen
LimaraDK
Finn Sørensen
4951 Nørreballe
02-03-2008 19:37:34
the blues boy
Indmeldt:
03-01-2009
Landsdel:  Københavnsområdet

prøv den her side http://www.e-tabs.org/viewlesson.php?lid=123
31-07-2009 09:24:37
Chrstar
Indmeldt:
31-07-2009
Landsdel: 

Jeg er også forholdsvis ny til at spille guitar. Den måde jeg lærer nye sange på er at søge på google. Du skriver bare f.eks. "Kim Larsen + Joanna + Chords". Det er en meget let sang, og der kommer massere af links op hvor både tekst og akkoder står. Det kan du gøre med stort set alle sange du gerne vil lære.

31-07-2009 15:18:23

Du har på nuværende tidspunkt ikke tilladelse til at besvare eller oprette beskeder,
da du ikke er medlem eller logget på.
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum

:: Opret mig som ny bruger/medlem (det er gratis) ::
Log på
Glemt dit kodeord?