Guitar tabulatur guide - del 1

Du er her

Del Guitar tabulatur guide - del 1 lektionen på de sociale medier

Hvad er tabulatur?
Her får du en grundig indføring i tabulatur systemet. Med udførelige eksempler beskrevet så alle kan være med. Uanset om de lige er startet med at spille guitar eller de har spillet i flere år. Måske også noget for dig som kan noder og er nysgerrig for at se hvorfor samtlige guitarnumre på nettet bliver kaldt "tabs". Hvad dækker det over? Ja tøv ikke mere, start din tabulatur oplevelse i dag!

Lad os lære at læse tabulatur/tabs
På billedet ser vi hvordan guitaren vender når vi læser tabulatur.

Guitaren vender således:

Forestil dig at guitaren vender således når du læser tabs
Forestil dig at guitaren vender således når du læser tabs

Tabulatur består af 6 linjer. Prøv at forestille dig, at guitarens seks strenge ligger foran dig som et stykke papir i en bog. Den nederste linje=6. streng(bas), den øverste=1. streng(diskant) Linjen i midten er en taktstreg, og ikke en illustration af guitarens bånd.

E||-------||
B||-------||
G||-------||
D||-------||
A||-------||
E||-------||
(dyb E streng - tykkeste streng)

Den første streng du kan se er den dybe E streng. Den er den nedeste streg i tablinjen. Den øverste er den tynde E streng.

Eksempel med toner

E||1--2---6-|----6----||
B||---------|--5------||
G||-----3---|---------||
D||---------|---------||
A||---------|---------||
​E||---------|------0--||
I=Taktstreg der deler rytmen op i flere sektioner.

Blues numre består typisk af 12 takter, deraf navnet 12-takters blues.

Hvad dækker tallene over?

På tablinjerne er der som du kan se tal. Tallene = båndpositioner på gribebrættet.

Med andre ord:

​1 = Første bånd 2 = Andet bånd 3 = Tredje bånd

osv. Jeg tror du kan gætte resten :)

Men hvor skal du så placere dine fingre?
Spørger du meget fornuftigt. Hmmm. Står der et "1" tal skal du trykke den respektive streng ned i 1. bånd, men hvilken finger er ikke oplyst, ja du læste rigtigt. Hvilke fingre du skal bruge kan du ikke direkte læse ud fra tabulaturen. Tallene dækker kun over båndpositioner. Her er man så nødt til at bruge logisk sang. Ville det ikke være oplagt at bruge 1. finger. på 1. bånd? Men du har jo 5 fingre...

Hvad nu hvis vi spiller i 5. bånd?
Intet problem brug 1. finger og så 2. finger ved bånd 6. udnyt fingrene På papiret skal du forestille dig at guitaren ligger foran dig med hovedet pegende mod venstre for dig.

I næste lektion kigger vi på hvordan vi læser toner og akkorder i tabulatur!

Facebook kommentarer

Forfatter