G/B akkorden - en populær alternativ bastone akkord

Du er her

Paul McCartney spiller Blakcbird
En G/B akkord er en G akkord med en tilføjet B tone i Bassen. Denne akkord er meget brugt af guitarister og komponister. Store sangskrivere som Bob Dylan og Paul McCartney (billede) har brugt den på mange af deres store hits.

G/B eller G med B i bassen er en meget brugt akkord af typen alternativ bastone eller guitar slash chord som den hedder på engelsk. I stedet for at spille grundtonen (root) som er G spiller man B som bastone. Sammenlignet med en almindelig G behøver man blot at løfte 2 finger fra sjette streng. 

    Skift imellem G/B og C akkord
    Skift imellem G/B og C akkord

    G/B akkorden forenkler også akkordskift imellem G og C da man blot behøver at dreje hånden og bytte om på fingrenes placering. 

    • 1. finger ryger ned på (2) streng i 1. bånd
    • 3. finger ryger op på (5) streng i 3. bånd

    Blackbird
    Den findes i en række sange indenfor populær musik genren. Et andet fint eksempel er Paul McCartney's smukke Blackbird hvor den også bliver brugt. Her bliver den dog mere brugt som en slags fingerøvelse henover gribebrættet. Men det er dog stadig en G/B akkord han bruger. Selv om man sagtens kan forsvare at han tager et G akkord greb og tilføjer bastoner op og nedad gribebrættet.

    Blackbird med G/B akkord

    Mister Tambourine Man
    G/B akkorden er også brugt af Bob Dylan i hans egen Mister Tambourine Man som The Byrds fik et kæmpe hit med. Her starter sangen faktisk i G/B. Denne flotte G/B akkord klinger utroligt godt på en western guitar og er også nemmre at tage for begyndere end en almindelig G akkord der jo gør brug af sjette streng.

    Dylan's Tambourine Man
    Bob Dylan

    Pianomand
    Kim Larsen er også en af de guitarister der gør meget brug af alternative basser i sine akkorder. Typisk gør han brug af dem når han skal få et akkordskift til at passe, og især de steder hvor han bruger pull of og hammer on som i This Is My life.
    I Pianomand bruger han en G7/B akkord. Han strummer dog ikke denne akkord men spiller fingerspil på den. Og det er netop når man spiller fingerspil på akkorderne at man gør heftigt brug af alternative bastoner. Især da man har mulighed for at variere akkordernes klange og skabe interessante riffs og licks ved netop at skifte bastone. Typisk bruger man kromatiske løb i bassen, men det er en anden snak. Den tager vi en anden god gang!

    Pianomand uddrag mg G7/B akkord
    I dette uddrag fra fingerspillet til Kim Larsen's pianomand ser vi en G7/B akkord
    kim larsen
    Kim Larsen
    Can't help falling in love noder
    Can't help falling in love noder og becifring

    Can't Help Falling In Love
    Som vi har været inde på så kan man med fordel bruge alternative bastoner i fingerstyle og fingerspils sange. Hvor man typisk skifter imellem de toner der er på (5) streng ved en C eller Am akkord eller ved at bruge alternative bastoner på en G eller G7 akkord. Prøv at læg mærke til 5. streng når du spiller denne mini øvelse i akkordskift på den populære Elvis klassiker Can't help falling in love hvor man sagtens kan bruge en G/B akkord selv om mange fingerspils skeptikere ville kritisere dette udsags og sige at man spiller kromatisk på bastonerne, men uanset hvad så kan du sagtens spille en G/B akkord i denne melodi, selv om jeg tivler på at Elvis himself gjorde meget bruge af denne akkord selvom han teknisk set var udmærket til at spille blues og især riffs på bastonerne som hans comeback show i Las Vegas 1968 i en boksering er et godt bevis på. Her giver han "We're going up we're going down" på en svedig blød halvakustisk jazz guitar af mærket Gibson.
     

    Elvis Presley på rytmeguitar og James Burton på leadguitar
    Elvis Presley på rytmeguitar og James Burton på leadguitar