Acid Pro 7

Du er her

Med lanceringen af Acid Pro 7 satser Sony på DAW markedet. Dsv. at den nye version på flersporsoptagelser, routing af busser til virtuelle instrumenter, og prof. understøttelse af midi, men holder opdateringen hvad den lover?

Ved første øjekast ligner programmet sig selv og det er først ved at kigge nederst i højre hjørne man ser ændringen med en flot mixing console med channel strips der kan åbnes i et separat vindue.

En ny og god ting er de såkaldte 'interactive tutorials' som er en genial måde at lære programmet at kende på. Her får man trinvis hjælp til alt fra oprettelse af  'audio tracks' og til at 'route en bus'.
Den interaktive del består i at du selv skal udføre de handlinger som skal laves, og som tutorialen reagerer og svarer på, så du dermed hele tiden har en pædagoisk underviser ved hånden. En smart detalje er at tutorialen bruger de demo projekter der følger med i pakken som eksempler og selv udvælger den rigtige fil til at demonstrere det spørgsmål du har klikket på.

Den nye 'Mixing console' er vel gennemtænkt og professionelt udført. Fx. kunne jeg godt lide det hurtige overblik over 'master busses', 'midi tracks' osv. Funktionen svarer til ProTools tilsvarende gemte vindue og gruppe placering hvor man sikrer et bedre overblik over de forskellige spor, busser og effekter. I Acid Pro 7 behøver du ikke selv at gruppere dine spor, da den selv sørger for at skelne imellem midi og audio spor i oversigten, ganske smart.
Mixing consolen kan også åbnes i et separat vindue så man har et bedre overblik over de forskellige spor. Overblikket over de forskellige kan også udvides i bredden via en zoom knap med plus og minus, så man bedre kan tilpasse konsollen til ens egen skærm.

Alle der har prøvet at arbejde med DAW programmer ved hvor vigtigt det er at have et godt overblik over sine 'tracks' og det giver den nye mixing console til fulde. Jeg kunne godt lide radio knapperne på venstre side som valgte eller fravalgte, dvs 'togglede' imellem synligheden af de udvalgte spor.

Ved oprettelse af nyt projekt sørger programmet selv for at oprette en 'master fader' som bruger de udgange du har valgt i opsætningen af lydkortet.  Sidder du og monitorer lyden i mixing consolen kan du hurtigt oprette nye spor ved at bruge genvejene som findes i mixing consolen, så er du fri for at navigere frem og tilbage fra mixer vinduet til edit vinduet. En lille men ret brugbar detalje da man dermed sparer meget museklikkeri.

Grafisk er programmet dejligt spartansk og hurtigt at arbejde i, da grafiske genveje til de mere detaljere submenuer er pænt præsenteret med selvforklarende miniature ikoner. Programfladen er hurtig at arbejde i og Sony har bibeholdt den hurtige arbejdsplad man har med tidslinjen og de utroligt præcise værktøjs navigeringer man får med piletasterne til fx. at tilpasse et audio track efter GRID visningen der er detaljeret udført med visning som takt og anslag eller som tidstælling af sekunder.

Brugerfladen har altid været Acid Pro's force med dets geniale måde at indsætte loops på og det er et plus at Sony har været fornuftige at bibeholde denne.

Eneste mærkbare ændring i programmet på overfladen (det som du får øje på) er mixing consolen og de mange spændende ekstra funktioner der ligger gemt bag ved denne. Og det tæller med som et kæmpe plus fordi du dermed føler dig hjemme i den nye version og sammenholdt med den interaktive tutorial hurtigt kan lære de nye funktioner at kende.

Med understøttelsen af flerspors optagelse og 'input busses' er Acid Pro 7 blevet et fuldblods DAW program, der kan og vil det hele. Det er en leg at skabe nye audio track og du kan få lige så mange som din computer kan håndtere, men personligt brød jeg mig ikke om selve måden man fik oprettet sporene på. Denne virkede underligt distanceret. Fx. skal man oprette nye tracks ved at vælge 'insert' og 'audio track', derefter bliver der oprettet et audio track med tilhørende funktioner som 'volumen level' 'pan' osv samt en forbedret måde at vælge den rigtige inputs kilde på. Men hvordan bestemmer jeg om det skal være et mono eller stereo track?

Som default(udgangspunkt) bruger acid pro 7 selv samtlige input kanaler på lydkortet, og skaber et stereo spor, uanset om du er ved at optage i mono fra en enkelt mikrofon, så insisterer programmet at oprette to kanaler i samme spor, altså en højre og en venstre. Noget der er totalt unødvendig, da det normale jo er at der kun bliver indspillet på den ene kanal, og man nemt kan 'panere' denne til højre og venstre, i forbindelse med lægkage optagelser. Grunden til at jeg brokker mig så meget over dette er at jeg er bange for at Sony så vildleder brugeren til at tro at det normale er at optage i stereo, som mange nybegyndere indenfor computer optagelser fejlagtigt tror (jeg var selv en af dem for mange år siden), og derfor ikke studser over at acid pro undødvendigt optager 'luft' i den ene kanal.

Når det er sagt så har Acid Pro 7 fået en dejlig nem måde at vælge input kanalen på. Du vælger simpelthen bare ikonet for 'input' i højre side af dit audio track og der peger på den input kanal du har tændt for og som du vil til at optage på. Før i tiden skulle man højre klikke på record knappen og vælge flere undermenuen for at komme frem til samme funktion.

Et plus er at Acid Pro 7 nu selv vælger Asio driveren som default i stedet for windows forfærdelige driver, og signalerer dermed at de er seriøse og ikke kun flirter med DAW branchen.

Jeg kunne godt tænke mig at man allerede under oprettelsen af audio spor kunne bestemme om det skulle være et mono eller stereo, så man ikke skal lave dobbeltarbejde, men når det er sagt vil jeg rose Sony for deres nye professionelle måde at vælge input kanaler på det spor som allerede er oprettet, mit brok går mere på at jeg som gammel hund er vant til at dette sker allerede under optagelsen, som jeg kender det fra Pro Tools og Cubase.

Som gammel hund i branchen skulle jeg vænne mig til måden at oprette audio spor og virtuelle instrumenter på.

Men Sony gør tingene på deres egen måde og det skal man lige vænne sig til. Resultatet er trods alt det samme, og er Acid Pro 7 dit første DAW program vil du ikke føle samme mangel på kontrol som jeg gjorde det.

Acid Pro's force har altid været loop funktionen og deres fantastiske præcsie og kontrollerede måde at håndtere disse på, og det faktum står uændret i den nye version, der bare er blevet endnu bedre da den vitterligt er gået fra at være et frækt æsel der flirtede med de store drenge nu er blevet en fuldblods hest indenfor DAW. Alene med det faktum at programmet nu byder på input busser så du kan spare din computer for kræfter og 'auxere' dit guitar signal. Der er samme understøttelse for asio 2 og vst så du kan bruge professionelle guitar plugin programmer som Amplitube 2 og det medfølgende fra Native Instruments, der følger med uden merpris.

Nøjagtigt som du kan gøre det i Pro Tools, blot på en anden måde, som jeg allerede har været inde på. Men fremgangsmåden er den samme. Du optager din guitar over på en mono spor, og laver et aux spor med et virtuelt instrument valg, og bruger en input bus til at lægge effekter på dit guitarsignal oprettet i mono sporet. Noget man som begynder naturligvis har svært ved. Men måden i Acid Pro er den samme som i andre DAW programmer. Tingene hedder bare noget andet. Kan sammenlignes med Word Perfect og Word i gamle dage. Fx. er der ikke noget der hedder AUX spor i Acid Pro 7, men du bruger disse alligevel i programmet under et andet navn, uden at tænke over det.

Flerspors optagelserne fungerer perfekt. Du kan optage en rytmeguitar sammen med den nye understøttelse af metronom, så du sparer oprettelsen af click track, og spiller din rytme efter denne. Derefter opretter du et nyt audio track til oprettelse af leadguitar, gerne ved at bruge samme input kanal, og det kører bare og du får en krystal klar asio 2 driver styret lyd igennem, vel at mærke hvis dit lydkort er et rimeligt (semi) professionelt et der er lavet til at blive brugt til seriøse optagelser der understøtter denne driver, og i dag koster disse ikke meget mere end 1.000 kroner og op. Sagt på en anden måde, så er det lydkortet der bestemmer lydkvaliteten, acid pro 7 behandler 'blot' denne lyd. Hvis du forstår.

Midi delen har været der længe i acid pro uden at det har været det som programmet har været mest kendt for eller satset mest på. Men for at være et DAW program må Acid Pro 7 kunne tage midi seriøst og det gør det også ved deres understøttelse af virtulle instrumenter som det udmærkede og medfølgende ARIA fra  som er en meget vellydende sampler fra fra Garritan eller selv købe andre programmer som det geniale Sampletank, der er dog også stadig lidt mindre panikagtige 'lad mig komme i gang med det samme' løsninger som deres egen soft synth DLS der bruger GS sound fra Microsofts egen synth, men ønsker du seriøs midi skal du selvfølgelig bruge deres Soft Synth sammen med seriøse  virtuelle instrumenter som deres VSTi løsninger som det førnævnte ARIA og det sjove og musikalske trommeprogram Music Kitcore fra Submersible. Der er et dejligt spændende instrument du kan bruge til at skabe beats til dine projekter på den nemme og sjove måde. De samples der er i programmet lyder kanon godt, og du kan selv vælge hihat og stortromme osv. samt bruge grooves som loops. Helt understøttet af Acid Pro 7.

Der er også mulighed for at skabe beats ved at bruge midi filer og anvende softsynhts på demme eller selv skabe noder ved at bruge piano roll editoren

Konklusion
Konklusionen må blive at Acid Pro 7 er en spændende opdatering til det i forvejen imponerende program, der nu ikke kun kan bruges til loop men også seriøse flersporsoptagelser disse håndterer programmet perfekt dog på sin egen helt egen måde, som jeg har været inde på i anmeldelsen. Programmet har udover nye spændende ting som input busser og bedre håndtering af virtuelle instrumenter og den længe ventede og kærkomne mixing console med channel strips, også skjulte lækrerier som en meget bedre håndtering af input kanaler der kræver mindre museklik. Det som imponerer mig ved denne opdatering er de mange gratis plugins af en god kvalitet som NI guitar combos, der er et fuld professionelt guitar plugin, dog med lidt færre end Guitar Rig 3, men baseret på samme engine og gode lyd, og de meget musikalske løsninger som Aria og Kitcore der får dig igang med at lave musik med det samme. Det sammenholdt med den fantastiske interaktive tutorial gør Acid Pro 7 til meget mere end en opdatering. Programmet er blevet født på ny. Der er nogle mangler som understøttelse af noder, og unødvendige oversættelser af allerede brugte terminologier, fx. soft synth istedet for Virtuel instrument osv, men jeg tæller det som et plus at Sony har valgt at beholde programmet måske lidt kedelige overflade, der til gengæld er uhyre effektiv i sin (navigerings) brugerflade. Samlet set synes jeg at Sony slipper rigtigt godt fra denne opdatering da de med Acid Pro 7 har sigtet på musikaliteten i produktet og at det skal være sjovt at skabe musik, også på computer!

Vejl. pris: 1984 -;

Nyt i Version 7
Audio and MIDI mixing console
Audio, MIDI, and Bus Track Meters
Input busses
Real-time rendering
MIDI track freeze
Enhanced timestretch and pitch shifting with élastique Pro
Enhanced Beatmapping for tracks with tempo changes
Tempo curves
Metronome countoff
Cross-track event drag and drop
Switches including Normalize, Invert Phase, Mute, and Lock
External control surface channel tracking
Custom labels for ASIO™ devices and ports
Enhanced plug-in management
Optimized plug-in scanning via the Plug-in Manager
Interactive Tutorials
FLAC, AAC, AC-3 Studio, and MPEG-2, format support
Includes over 3,000 loops in multiple genres

 

Rating

0
No votes yet

Kategori

Software

Facebook kommentarer