Anmeldelse af efterskolesangbogen anden udgave

Da vi anmeldte efterskolesangbogen var det ikke uden begejstring, men vi kom med et stort ønske om at levere bogen med spiralryg, og det kære forlag har hør efter. Det er vi selvfølgelig glade for.

Den nye store udgave af "Efterskole sangbogen"  har en meget eftersøgt spiralryg der gør bogen meget mere praktisk at bruge  hvis man ønsker at spille sangene på guitar. Den kan nu nemt stå på et nodestativ uden at falde ned, og endnu vigtigere uden at  bogen smækker i når den er slået op. Takket være den vigtige spiralryg.

Bogen er også blevet fysisk større og det betyder at noderne og teksten samt akkordangivelsen står tydeligere på større afstande.

Det var for omstændigt at skulle gennemgå hver enkelt node for fejl, men vi lagde mærke til at en sang som Imagine af John Lennon er uden en maj7 akkord, men istedet forsøgt forenklet med alternative toner i bassen med en G/b istedet for en Cmaj7 akkorder. Akkorderne ser dog ud til at være meget korrekte overall, og brugt med tilladelse af andre musikforlag som Hal Leonard.

Layoutmæssigt er den lige så underholdende og levende som før, og målrettet de unge efterskole elever.  Det ses ved informative og underholdende tekster der står  under sangteksten. Nogle gange med billeder af kunstneren samt citater fra samme. Der er sågar tips til at lave en lækker skive toast med et glattejern og andre sjove indslag som spørgsmål man kan tage stilling til som elev. En rigtig god idé til at gøre oplevelsen at synge sangene endnu bedre.

Der er hele 55 nye sange i 2. udgave af efterskolesangbogen. Du kan se en samlet oversigt her

efterskolesangbogen anden udgave med spiralryg
Her ser vi anden udgave af efterskolesangbogen med en længe ventet spiralryg

Udover gode klassiske danske sange som I skovens dybe stiller ro og en række uundgåelige Kim Larsen og Sebastian sange er der også sange med nye kunstnere som Katinka og Sys Bjerre. Internationale islæt er også godt dækket ind med klassikere som Blowin in the wind af Bob Dylan og juleklassikeren Happy Xmas war is over. For blot at nævne nogle få sange.

2. udgave af Efterskolesangbogen udkommer i den sædvanlige størrelse med fast ryg – og derudover i en spiral-udgave, der er dobbelt så stor og dermed lettere at bruge for pianister og guitarister, der skal spille til sangen.

På forsiden kan man skrive sit navn så bogen ikke forsvinder i mængden som er godt beskyttet af et stift stykke film der beskytter forsiden og bagsiden for smuds og snavs.

Da vi allerede har anmeldet første udgave og at det ikke er nogen hemmelighed at vi var meget begejsterde for den er det ikke nogen hemmelighed at vi også er begejsrede for anden udgave. Stort ros til forlaget for valg af sange og den måse bogen præsenterer sig selv på. Den er spændende at bladre i og at finde sange i og nem at spille efter. Ovenikøbet med en minimalistisk oversigt over guitar, klaver og ukulele akkorder bagerst i siden. Rigtigt godt gået. Vi har ikke noget vi kan sætte fingre på.

Læs vores anmeldelse af den oprindelige efterskolesangbogen her