Anmeldelse af fingerstyle EP albummet Running Sushi

Running Sushi er danske Casper Esmanns debut EP bestående af 5 instrumentale numre indenfor fingerstyle genren. Jeg vil her gennemgå hvert nummer og komme med min mening om denne debut EP.

Daddys breakdown er som navnet antyder en temperamentsfuld hurtig sag, som både i navn og stil minder om Jerry Reeds udødelige Jerrys breakdown. Der er fart over feltet i dette nummer, hvor Casper fremviser en utrolig selvsikkerhed i både højre hånd og venstre hånd.Med pull offs og hammerons og hurtige banjo løb i højre hånd. Samtidig med dette formår han også at bruge tommelplektret som et slags percussion instrument på hvert andet slag i rytmen. Melodien er velskrevet og både sjov at lytte til og at jamme til. Godt gået!

Titelnummeret Running Sushi minder en del om Tommy Emmanuel stilen, men man kan sagtens høre at Casper gør dette nummer til sit eget, og allerede nu i sin unge alder er ved at finde sin egen stil. En blanding af Tommy og Jerry Reed om man absolut skal sætte tingene i bås. Nummeret er lige sagen for fingerstyle tilhængere, men dog ikke så meget andet for det brede publikum.

On the way er en utrolig smuk ballede. Casper Esmann spiller det med stor indlevelse og formår at få den smukke melodi frem så den synger til dig. Mesterligt spillet. Det kan ikke gøres bedre

The North Sea er et akustisk instrumentalt nummer i samme stil som de andre numre, men dog lidt anderledes i melodien. Teknisk set gør Casper mere brug af Adam Rafferty teknikken at slå på strengene, og man hører også tydeligt Tommy Emmanuels indflydelse. Efter min mening et lidt anonymt nummer.

Dún Aonghusa er et asiatisk præget nummner som er meget mere varieret end de andre. Et spændende arrangement. Meget klassisk i stil og fremtoning. Flot spillet.

Casper Esmann viser med denne debut EP sin store selvsikkerhed indenfor fingerstyle genren, og marker hermed at han ikke alene er en af Danmarks bedste guitarister indenfor den akustiske guitarstil, men også en spiller man skal holde øje med på den internationale scene. Ep'en indeholder meget guf for os der kan lide fingerstyle, men har ikke meget at byde det brede publikum. Det havde jeg dog heller ikke forventet. Det er jo heller ikke noget problem da denne EP sikkert er lavet til andre fingerstyle elskere.

Den unge danske fingerstyle guitarist Casper Esmann

0

CD