Anmeldelse af G7 Kontakt

Opstart G7 starter op med en overskuelig og lettilgængelig menu hvor man hurtigt kan vælge om man vil lave en ny sang, åbne en tidligere gemt, eller scanne noder ind. Der er sågår også adgang til en lille guitar guide som pdf dokument. Quick Start som menuen hedder, kan også kaldes fra filmenuen.

Oprettelse af ny sang
Når man vælger at oprette en ny sang får man et stort udvalg skabeloner at vælge ud fra. Vi vælger guitar notation og tab, som er en skabelon hvor vi har en nodestemme til noder, og en stemme til tabulatur nedenunder. Tabulaturen kan afspejle noder men man kan også vælge at bruge dem hver for sig. Fx. hvis man skriver en sangstemme som noder og guitardelen som tabulatur.

Brugerfladen
I figuren nedenunder har jeg indskrevet nogle noder og det var ligetil at indsætte noderne. Musenavigationen var god og musemarkøren ændrer sig ved indsætning af noder til en stor pil der viser hvor man kan indsætte den respektive nodeværdi hvis paletter vi kan se på figuren i højre side. Det var meget indbydende og inspirerende, at man ikke blot hørte en kedelig plastisk gm lyd ved indsætning og afspilning af noderne, men derimod et flot sample af en guitar, i det her tilfælde en western guitar med stålstrenge. Den populære sampler Kontakt fra Native Instruments følger nemlig med programmet.

Konvertering til tabulatur
I figuren overfor som allerede nu ser rimelig professionel ud, har jeg kopieret noderne over i tablinjen og det fungerer pr. automatik. Man vælger de takter man vil have og vælger 'copy' og indsætter dem ved at pege på de tilsvarende takter i tablinjen og bruge 'paste'. Resultatet af dette ses overfor.
Jeg kunne også have valgt at skrive direkte i tabulaturen eller ændre resultatet, men jeg var tilfreds med programmets første bud. Senere kan man jo altid finjustere.

Finjustering af tabulaturen
Som vi kan se ovenover så har man ved indsætning af tabulatur (baseret på de allerede indtastede noder) mulighed for at bestemme hvad det højeste og laveste bånd er. Dvs. indenfor hvilke bånd tabultaren skal 'bevæge' sig. Jeg valgte standardindstillingen 0-5 da jeg dermed får løse strenge med, som jeg ønsker i det her tilfælde. Havde jeg istedet valgt 2-8 fx. så havde programmet valgt en anden position til tonerne. Fx. ville et (3)0 typisk blive til (4)5. Men noderne ændrer sig sevfølgelig ikke, for så ville melodien jo ændre sig og det er ikke meningen, det er kun måden at spille melodien på gribebrættet vi ændrer ved.  overfor har vi valgt at vise en ganske smart funktion der i stil med Band In A Box (lidt enklere dog), kan tilføje toner til de noder eller tabulaturtoner du har indskrevet. Kig på noderne overfor, som du kan se så er jeg ved at vælge funktionen 8th note arpeggio, og meningen er at programmet tilføjer eller rettere spreder toner indenfor hver takt der svarer til at den tager de toner der er i den akkord jeg har indskrevet i takten og bryder den op. Resultatet kan vi se nedendunder: Vi har hermed fået en ekstra stemme med arpeggio, og det er et fremragende værktøj hvis man som guitarist vil have en ekstra guitarist til at spille noget til den melodi man selv spiller, en slags duet. Og det er endnu mere fleksibelt til en lærer som hurtigt skal have noget arpeggio til en melodi som eleven har øvet på.

Midi testen
I vores sidste eksempel overfor har vi undersøgt programmets evne til at læse midi filer. Jeg hentede 'House Of The Rising Sun' og blev forbavset over hvor nemt programmet fik indsat filen. Det er helt på højde med Band In A Box til indsætning af midi filer. Ikke kun fik jeg de helt rigtige guitarstemmer med. Jeg fik dem ovenikøbet som tabulatur, og ved hjælp af midiparametre så havde Kontakt fundet ud af at bruge en Telecaster guitar til afspilning af lyden. Meget flot - helt til UG!

Fretboard
Der er i G7 også mulighed for, i stil med Guitar Pro, at bruge et Fretboard (gribebræt) til direkte indsætning af toner, hvis man ikke er så stærk til noder eller blot hurtigt vil indskrive nogle toner. Når man klikker på en streng bliver den tilsvarende tone vist i tabulaturen og evt. noderne om man har valgt nodeskabelonen.

Akkord indsætning
G7 har et glimrende akkord værktøj hvor man fra et library kan vælge et hav af akkorder, og man kan nemt ændre akkorderne og lave sit eget library. Der er også mulighed for at bruge de fingersætninger man ønsker, der er ingenting der er fastlåst her. Det er dig der bestemmer! Vi har valgt ikke at forklare hvordan du gør dette, da selve funktionen er meget selvforklarende, du skal blot vælge funktionen og så kører det!

Konklusion Lad mig gøre det kort: Jeg elsker det program! Det er billigt, ser godt ud, nemt at bruge, og lyden er god. Hvad mere kan man ønske sig?

Pris: Kr 1.600 og købes hos b.la. New Music.dk

0