Anmeldelse af Netflix' film om Robert Johnson: Devil at the crossroads

Dem af os der kan lide blues på en guitar kender allesammen historien om Robert Johnson og hans voldsomme betydning for genren. Det er den velkendte historie om hvordan han vandrede ud alene på en landevej og fandt sig foran et vejkryds, hvor han mødte selveste djævelen og efter sigende byttede sin sjæl ud med et nærmest overnaturligt talent på guitaren, er også lige så kendt og genfortalt for de fleste.

Nu bliver historien om hvordan Robert Johnson mødte djævelen genfortalt om og om igen og skåret ud i pap af flere forskellige personer der kendte manden selv, og fra kendte musikere  og musikeksperter som har dyrket hans musik. Der er ikke så meget kød på historien eller ryttere myten, da det netop er en myte. Faktum er dog at Robert Johnson var en yderst teknisk dårlig guitarist da han mødte den etablerede Son House første gang. Det faktuelle er at de så mødtes igen halvandet år senere hvor Son House blev yderst imponeret over mandens nyerhververede guitarkunnen, som var på et meget højt plan og med ideer og riffs lavet på en guitar som på det tidspunkt var helt ukendt. Han nærmest opfandt det shuffle groove som vi alle spiller når vi spiller blues over nogle akkorder. Hans betydning kan sammenlignes med Jerry Reeds’ betydning og nyskabelse af fingerpicking/fingerstyle genren eller Jimmie Hendrix’ teknik og brug af forstærker og pedaleffekter.

I dokumentaren bliver myten om Robert Johnson genfortalt igen og igen med flotte billeder og lyd i høj kvalitet. Præmisserne er jo at der ingen, absolut ingen video optagelse findes af manden selv. Så desværre kan man ikke få lov at se levende billeder af hans lange fingre som i filmen bliver nævnt som en fordel af dem der kendte ham, da han efter sigenede kunne tage guitargreb som ellers ikke er mulige og derfor kunne skabe musik på en guitar som lød som om det blev spillet eller skrevet for klaver.

Selv om Robert Johnson live er et mysterium og manden selv nærmest er blevet en myte og ikke kun en legende, så er det rart at se at dokumentaren beskriver hvordan han døde, og viser billeder fra hans gravsten. Når man hører historien om hans møde med djævelen så er det nemt at forestille sig manden som en historisk mytespunden figur som Moses eller Robin Hood om man vil, men faktum er at han har levet og været på denne jord og har haft en stor betydning for guitarister og musikere generelt.

I dokumentaren spekuleres der meget på hvordan Robert Johnson kunne nå at forbedre sig så meget på en guitar på blot halvande år, og der fortælles om hvordan han fik undervisning af en anerkendt guitarunderviser der havde den underlige vane at undervise på en kirkegård. Efter sigende for at få Robert til at forstå at bluesmusikken skulle opleves og være noget man har under huden.

Et stort scoop er at Robert Johnson's egen familie deltager i filmen, og man kan se fortællinger med hans eget barnebarn, og andre personer der havde ham tæt ind på livet, men ingen af dem kan faktuelt fortælle om der er hold i historien om mødet med djævelen, og om hvordan han blev så god en guitarist på kort tid. Men det er dog et plus at Netflix har ladet familien tale og ikke kun musikeksperter og musikere der blot genfortæller historien.

Netflix’ dokumentar om Robert Johnson er en tynd kop te. Den bringer intet nyt på banen, og på trods af flotte optagelser med kendte bluesmusikere som Bonnie Raitt, Eric Clapton og Keith Richards så er den kun værd at se for dem der intet kender til Robert Johnson i forvejen. For kendere af hans musik og hans person så er den en stor skuffelse, som flotte animationer og musik i super lydkvalitet ikke råder bod på. Med få undtagelser som snakken om hans fingre og guitarkunnen. Det er altid et plus at det fokuseres på en musikers musikalske kunnen istedet for en rendyrkelse af den myte der skaber en person, og det giver dokumentaren os trods alt, omend i begrænset omfang. Et andet plus er at der beskrives hvordan han lærte at spille guitar af en mentor.

Robert Johnson
Det ene af kun to kendte officielle billeder af blueslegenden Robert Johnson