Anmeldelse af Sound Forge 8

Du er her

Vi tester det gode gamle lydredgerings program Sound Forge som nu findes i en version 8.

Med den nye version 8 fra Sony er der spændende nyheder såsom:

• Application scripting Her kan man automatisk udføre en masse handlinger som man tit bruger på sine filer, så som Normalize og Eq • Architecht 5.2 Et professionelt program til at brænde og redigere filer med, som indeholder kritikker roste masteringer værktøjer • Direkte filoverførsel til CD Architect. Når du er færdig med at behandle en fil smider du den bare over i CD Architecht og lægger den klar til brænding der eller brænder den direkte på cd. • Asio driver support Sikrer høj kvalitets lydoptagelse med lav latency• Scrubbing tool Et timeline værkøj som giver meget præcis kontrol over hastighed og retning af playbackSamt en del andre tilføjelser.

Når man starter Sound Forge ligner det sig selv. Der er den velkendte brugerflade som byder en velkommen, uden at være rodet til med et hav af værktøjskasser. Disse er gemt væk for at sikre en ren brugerflade, og kan nemt kaldes frem og man hurtigt vil finde sit yndlingsværktøj.Under menu-ikonerne er der en rød RECORD knap og ved at trykke på denne får man en del muligheder for optagelse, og som noget nyt kan man nu benytte sig af en ASIO lyd-driver, som sequencer programmer som Cubase og Sonar benytter sig af. Dette sikrer jo at næsten samtlige nye lydkort med asio driver kan optage med en så lav latency at det ikke høres på indspilningen.  

 Sound Forge er jo først og fremmest et redigerings program, som er beregnet til at redigere lydfiler der findes i forvejen, og ikke så meget til at fremstille nye lydfiler med. Dog havde jeg håbet på at der var en slags multitrack funktion, der idet mindste ville sikre at det jeg lige havde optaget kunne afspilles igen, samtidig med at jeg optog et nyt spor, men den går ikke i Sound Forge. Her kan du kun optage et spor enten i stereo eller mono, og så redigere det efterfølgende. Sound Forge arbejder med enkelte filer i vinduer, som de kalder datavinduet i manualen. Den lyd man optager får navnet ”sound1”. Optager man i et nyt vindue hedder det ”sound2” osv.  
 
Når man så har en stak vinduer med indspillet lyd, så kan man redigere i dem hver for sig, men man har ikke umiddelbart mulighed for at samle samtlige datavinduer og ud fra dem fremstille en enkelt stående lydfil Fx ved at bruge ”Render to disk”. I stedet kan man bruge den udmærkede MIX kommando som indsætter det som man har kopieret fra et datavindue oven i det datavindue man ønsker at bruge. MIX funktionen sammensmelter så den nye lyd med den oprindelige og man kan placere den enten i venstre eller højre kanal, og man kan skrue op og ned for det indsatte lydklip og høre det via PREVIEW eller PRELISTEN, men det hedder altså PREVIEW i Sound Forge og i andre lydprogrammer. Længden af filen bliver ikke ændret – som et almindeligt paste jo forårsager.  
 

Man kan godt optage en guitar med Sound Forge i fremragende kvalitet, men så skal der være et enkelt spor enten i mono eller stereo. Kvaliteten af optagelser er til gengæld helt i top og man får en fremragende lydkvalitet – takket være asio driveren igen. Lyden er helt på højde med en tilsvarende optagelse i Cubase, der er ingen mærkbar forskel. Når man skal til at optage noget ved at vælge RECORD så dukker der et vindue op hvor man kan bestemme hvordan lyden skal optages og i hvilket vindue man skal optage i. Der er mange måder som du kan optage på. En af dem er en fremragende hurtig funktion der hedder ”Multiple takes creating regions”.    
 

Forestil dig at du vil demonstrere en sang og vil vise den til din kammerat eller lærer, eller omvendt, om du som underviser vil vise en sang for en elev. Den vil sikkert komme til at bestå af flere sektioner. Fx takt 1 – start med fingerspil på A - takt 5 lige før breaket osv. Ville det ikke være praktisk om programmet selv inddelte disse sektioner for dig? Det kan Sound Forge gøre ganske nemt for dig via ovennævnte optagelsesfunktion.I praksis betyder det at når du optaget et stykke musik og klikker på STOP og beslutter at optage noget mere med det samme, så inddeler programmet dine optagelser i regioner, for hver gang du trykker på STOP. Det eneste du skal gøre et at trykke på REC og indspille første del. Trykke på STOP og indspille anden del ved at klikke på REC igen osv. Ganske smart og praktisk, og er en stor tidsbesparer. Man kan også dele en fil op i regioner bagefter ved at vælge Tools og Auto Region.  

 Når du er færdig med optagelsen og vælger CLOSE og kigger på dit datavindue så kan du se at programmet har delt filen op i regioner. 01, 02, 03 osv. Man kan give disse tal inddelinger mere logiske navne ved at dobbeltklikke på dem. Her skal man huske at man ikke skal klikke på det sidste tal men det sidste i en række fx ved at vælge regionen fra 1 til 2 så skal man dobbeltklikke på 2 tallet og derefter indskrive et navn. Du kan også bruge værktøjet Marker ved at trykke på M på tastaturet og dobbeltklikke på M i datavinduet (se illustration), og her kommer der så et nyt vindue op hvor du kan indskrive en label fx ”fingerspil starter” osv.
 
Men nok om optagelse. Sound Forge’s primære formål er jo redigering, og hvordan klarer den så denne opgave? Jo først og fremmest virker programmet let at gå til, og man kan hurtigt komme til at sidde og lege sig frem de diverse effekter der ligger under EFFECTS i menuen. En spændende en af slagsen er Acoustic Mirror som giver dig mulighed for at lægge baggrunde ind på din optagelse og simulere at du har siddet i et studio i Nashville og optaget dit guitar nummer, eller i en koncertsal. Man kan også lægge sine egne lydmiljøer ind fx den naturlige støj der er i det rum du befinder dig i. Her bruger man impulse funktionen i Acoustic Mirror effekten, og henter lyden fra en fil som indeholder baggrunden. Det kan være en ganske almindelig wave eller fx aiff fil som du selv har indspillet. Der findes også et hav af andre impulsfiler på cd’en som man frit kan bruge. Fx en hvor man kan simulere lyden af dyre kondenser mikrofoner. Og resultatet bliver også ganske flot. Man kan få meget varme på sine optagelser ved at tilføje en rørmikrofons lyd.
 
Desuden er det professionelle Wave Hammer fra Sony også med i Sound Forge. Som er et compressor og lydniveau værktøj. Wave Hammer effekten er nem at bruge og giver rige muligheder for at ”tweake” optagelsen. Allerede ved at bruge default indstillingen fås gode resultater. Det er som om optagelsen lyder mere varm og sprød.
 
Denne plugin skal registreres på deres website før man kan bruge det. Gør man ikke så kommer der små irriterende beep lyde på optagelsen sammen med effekten. Registreringen foregår via programmet. Man skal dog være omhyggelig med de værdier man giver compressionen og volumen, da man jo kan risikere at ødelægge sin optagelse med støj. Så det bruges med omtanke og efter behov. Kræver lidt øvelse. En spændende nyhed er Noise Reduction 2.0 som er et directx plugin fra Sony. Som navnet antyder er det er værktøj som kan reparere en lydfil som er blevet for meget forvrænget og derfor lyder for højt. I dette plug-in får du Vinyl Restoration™, Noise Reduction, Clipped Peak Restoration™, og Click and Crackle Removal™. Som er nogle fremragende værktøjet til at fjerne støj på optagelser. Fx på en gammel blues optagelse med Blind Blake der lyder som om bedstemor er ved at stege bacon i baggrunden. Jeg prøvede at fjerne støjen på Southern Rag og resultatet var forbløffende godt. Ved blot at klikke på OK så var al baggrundsstøj væk
 
Den mest spændende nyhed må dog være CD Architect 5 som er et separat program der følger med og understøtter Red Book brænding af musik cd’er. Med programmet følger en spiralrygget manual som er tykkere end Sound Forge 8 manualen. Det siger ikke så lidt om programmets kapaciteter. CD Architect er fuld kompatibelt med Sound Forge og fungerer fremragende sammen med dette. Har du en fil du lige har redigeret i Sound Forge så kan du nemt få den overført til CD Architect ved at vælge Export to Cd Architect i filmenuen eller om du har arbejdet på flere filer: ”Export all to CD Architect.”
 

Du kan også bruge CDA til at lægge effekter på dine filer via de såkaldte FX events, som er directx plug-ins som den bruger via plug-in chainer som også findes i Sound Forge. Men ønsker du mere fleksibilitet under filredigering kan du åbne Sound Forge via CDA ved at højreklikke på datavinduet og vælge ”open in audio editor” eller bruge genvejstaten: CTRL+E. Den fil du arbejder med bliver så åbnet i SF til redigering. Den kan her være hensigtmæssigt at åbne en kopi af filen så man ikke ødelægger den originale fil om man går helt tabt i den jungle af effekter som rumsterer i Sound Forge.  

CD Architect indeholder mange flere funktioner end vi har omtalt her, og det er betryggende at vide at man kan tiltro et professionelt Red Book Audio Mastering brænder program den svære og essentielle opgave det er, at brænde sine hjemmestudio optagelser i den finest tænkelige kvalitet.
 
Sound Forge 8 er et fremragende program til redigering af lyd. Det er hurtigt, overskueligt og først og fremmest så er lyden helt i top. Man kan kalde Sound Forge 8 for lydprogrammernes PhotoShop. Det er her du skaber flotte effekter og gør dine lyddrømme til virkelighed.
   
Programmet har en vejledende pris på ca. 2.000 kroner incl. moms.

Rating

0
No votes yet

Kategori

Software

Facebook kommentarer