Anmeldelse af Wishing Well med Evi Tausen

Det var med stor spænding at jeg hørte om Evi's debut cd "Wishing well", men også med lidt ængtelse, da cd'en er indspillet i Nashville, og frygten for at hun ville blive udsat for den strømlinede samlebånds Nashville maskine lurede i baggrunden. Denne anmeldelse afslører om jeg tog fejl.

Jeg hørte første gang Evi Tausen synge på facebook hvor en af mine venner havde indlejret en youtube video med hende hvor hun sang Jim Reeves klassikeren He'll have to go. Jeg var lamslået over hendes ufatteligt smukke røst, og helt perfekte performance. Efter jeg havde genhørt sangen mindst 20 gange besluttede jeg mig for at lede efter mere materiale med denne nyfundne sangfugl. Glad var jeg da jeg fandt How's the world threating you, et andet Jim Reeves hit, skrevet af Chet Atkins. I nyere tid populariseret af Alisson Krauss og Robert Plabt. Denne performance var efter min mening endnu bedre. Især var øjeblikket magisk de steder i syngen hvor hun mestrer den svære country teknik at knække stemmen og samtidig skifte vokal, det lyder som engle der spiller på harpe!

Lydmæssigt er cd'en dejligt skarp i klangen, som kun Nashville kan gøre det. Baggrundsinstrumenterne er primært akustiske med dobroer, mandoliner, akustiske guitarer, og strygere, men også keyboards. Man skal lede længe efter en ægte guitar solo på denne cd. Lidt skuffende da man tænker på at guitargeniet Brent Mason har produceret den, og selv spiller leadguitar. Personligt synes jeg at der er gjort brug af for mange instrumenter, og forstyrrer det mit indre lydbillede. Evis smukke stemme ville komme bedre til udtryk med kun en akustisk guitar og evt. lidt kor. De mange instrumenter er både unødvendige og forstyrrende, og giver mig følelsen af at høre en robot spille. Nashville robotten.

Evi stemme forsvinder, som tidligere nævnt, i lydbilledet, og kommer slet ikke til sin ret. Jeg savner at høre hendes helt unikke og smukke stemme komme til sin ret ved at hun virkelig får lov at synge ud med sine lungers kraft. Det får hun kun delvist på nogle numre. Andre steder er det som om at Brent Mason og resten af Nashville teamet totalt har overset hvilen usleben diamant de har haft i mellem deres hænder. Det lugter fælgt at masseproduktion

Jeg ville sådan ønske at der var hitpotentiale blandt de 10 numre, men de fleste numre klinger desværre anonymt. Der er dog enkelte numre som jeg rigtigt godt kan lide og som Evi virkelig får lov at synge på sin helt egen måde. Det er Blue Radio, som hun synger helt fantastisk med en unik blanding af melankoni og forførelse i stemmen. Det gør hun også i sangen Sink or swim hvor hun synger helt fantastisk. Melodien har et dejligt omkvæde og kan sagtens blive et hit. Her viser Evi sin helt unikke evne til at knække i stemmen. Bevares sangen er meget mainstream men dog meget vellykket.

De andre sange er desværre meget mainstream, og kommer Evis dejlige stemme ikke til sin ret. Dog er der enkelte undtagelser heldigvis. Sangen Wishing Well er meget smuk og i den gamle Evi stil. Mesterligt sunget af Evi. Håber denne sang bliver et hit.

En af de bedste oplevelser på cd'en er duetten med country crooneren Jim Ed Brown på sangen Oh How I Miss You Tonight, som er helt vellykket.

Det er med stor ærgelse at jeg må sige at denne cd har skuffet mig. Det er ikke Evi Tausen der har skuffet, men hun har været oppe imod den store Nashville maskine og er derfor blevet anonym, og jeg frygter at det bliver svært for hende at slå igennem med denne cd. Hun fortjener meget bedre. Der er to eller tre gode sange, men på de fleste skæringer forsvinder Evis stemme i mængden, og er det nærmest som om hun dovent mumler ordene. Det virker meget usikkert. Det er jo cd'en jeg anmelder her og ikke Evi. Men når vi taler Evi, så er hun i min bog en af de bedste country sangere der findes i dag. Hendes stemme er helt unik. Cd'en frygter jeg dog vil blive glemt. Jeg håber hun får lov at udgive en ny cd hvor hun spiller old time country eller Nashville Sound, det er der hvor hendes stemme hører hjemme i min bog.

0

CD