Earmaster Essential

Earmaster Essential starter ligeså hurtigt op som de andre versioner, og du føler dig med det samme velkommen og hjemme i det venlige brugerområde, som ligner sig selv. På højre side er der en uimiskendelig menu der spørger dig hvilken lektion du vil starte med, og antallet af disse er beskåret i forhold til forrige versioner, men ikke noget der har betydning for førstegangs brugeren. Der er rigeligt at gå i gang med for at træne dit øre.

Som nævnt i tidligere tests så er programmet først og fremmest sjovt at bruge, da man nærmest føler det som om man er igang med at spille et spil. Og det er der ikke blevet ændret ved i Essential, nærmest tværtimod. Faktisk virker programmet lidt mere overskueligt nu hvor der er lidt færre øvelser, og menuerne er også hurtigere at finde rundt i. Jeg kunne dog godt ønske mig lidt flere ikoner, så man ikke behøvede at navigere via menuen hvis man fx. vil springe i øvelsen.

Som titlen antyder er der lidt færre lektioner i denne version, helt præcist 110 standard lektioner imod 450  i de andre to versioner. Desuden er der kun 29 jazz lektioner imod de 211 der er i de to andre versioner, samt mangler der Udvidede øretrænings øvelser. Men bare rolig du kommer ikke til at mangle øvelser for Essential har rigeligt af materiale til at forbedre dit gehør med.

Øvelserne med hjælp af den kære ja nærmest intelligente underviser i 'professor glad's' figur virker på ingen måde jagende eller stressende, da man føler at man har al tid i verden til at koncentrere sig om opgaverne og genhøre eksemplerne om man behøver, og det kan man jo godt tillade sig uden at det trækker på den samlede score. Noget man godt kunne tænke sig at en underviser i menneskeformat ville kunne have tålmodighed til: 'gider du lige spille det en gang  til?'.

For at indtaste sine svar er det i de fleste tilfælde hurtigst at bruge mellemrumstasten, men man kan også bruge keyboard til at indtaste flere noder. En stor hjælp når man skal gætte intervallets størrelse. De toner man spiller på keyboardet bliver vist på skærmen både som noder og som bogstaver. Der er også mulighed for at bruge en guitar, men man kommer længst med at bruge en elektrisk, da en akustisk elektrisk støjer for meget til at programmet kan genkende tonerne 100%.  De fleste vil nok synes at det er upraktisk at sidde med en guitar foran computeren, men tænk på de muligheder du har. Ikke alene får du trænet dit gehør men du tvinger dig selv til at finde toner på guitarens gribebræt! Hvis man blot ønsker at høre lyden af en guitar istedet for klaverlyden, som er standard, så kan du ændre det ved at klikke på pilen oppe i klaviaturets højre hjørne. Her kan man få en acceptabel jazz guitar lyd. Man kan også vælge at indtaste tonerne ved at pege med musen på et display af guitarens gribebræt. Og det giver en rigtig god øvelse da du så både træner dit gehør og tonernes beliggenhed på guitarens gribebræt. Når man ændrer lyden til guitar skal man dog være opmærskom på at øret kan have tendens til at lytte for meget til strengenes klang, især hvis du har et godt gehør, dvs. hvordan den ene streng lyder i forhold til den anden på guitaren, og det er ikke meningen. Meningen er at du skal kunne genkende intervallet imellem to toner, som bare klinger. Derfor er det en god ting at bruge en instrument lyd der bare gengiver tonen uden for mange nuancer. Helst standard klaver lyden.

Earmaster essential kommer kun til kort om man har brug for udvidede øretrænings øvelser som:

• Interval sang • Akkord omvendinger • Akkordprogressioner

• Skala genkendelse • Melodisk diktation

• Rytme efterligning • Rytme diktering • Rytme korrektur

Er det tilfældet kan man købe den lidt dyrere Pro eller den School udgaven som er for undervisere.

Essential føles som en frisk, sexet udgave af Earmaster Pro, men til meget få penge. Ønsker du hurtigt at komme i gang med hørelære er der mange timers koncentreret vejledning til dig i dette fantastiske program, der vil komme til at holde dig beskæftiget i mange timer fremover. Og husk: løber du tør for  lektioner, er der ingen skade at genprøve lektioner, da Earmaster blander spørgsmålene så du ikke får de samme hver gang, og det skader jo aldrig at teste sit gehør flere gange.

Ingen musikskole, aftenskole eller musikkonservatorie burde være foruden Earmaster Essential. Det burde være obligatorisk at nye elever fik en version med hjem på deres bærbare computer, så de altid kan teste sig i hørelære.

Essential bliver leveret både med Mac og PC udgave. Ganske smart.

Programmet koster omkring 249 kroner inkl. moms

Earmaster Essentials eksempel