Finn Olafsson Video of the month 2014

Finn Olafsson Video of the month 2014

Vi er sikkert mange der havde glæde af at Finn Olafsson stabilt udsendte en video på youtube hver måned i hele 2014. Ikke blot en "se lige hvad jeg kan, jeg tænder lige min iphone og recorder", men en helstøbt professionel optaget video med ligeså professionel lyd og billede. Alle sammen indspillet i hans lydstudie i nordsjælland. Hr. Olafsson står selv bag produktionen, men hans bror og kollega har også haft en stor hånd med i projektet, bag kameraet (og i nogle tilfælde foran) og under udarbejdelsen af den bog der udkom sammen med udgivelsen af DVD'erne i Semptember 2016, og som blev præsenteret ved dette års Copenhagen Guitar show, hvor Finn Olafsson har en fast plads ved podierne. Optagelsen i lydstudiet har musiker Ronnie Bille stået for og Tobias Folting har også haft en finger med i projektet.

Faktisk er der tale om en multiudgave som snor sig om disse 12 instrumental videoer kaldet Video Of The Month 2014. Der er tale om en dobbelt DVD. En dvd kaldet "DVD 1" der indeholder de 12 sange, og den anden DVD kaldet "DVD 2" med close-up video af både højre og venstre hånd hver for sig. Derudover er der en cd med rene audio tracks (lydspor) fra de 12 videoer. Et drømme scenarie for alle guitarister må man sige.  Kronen på værket må dog være den uhyggeligt smukke nodebog der følger med på hele 120 lækre sider med noder og tabulatur. Smukt dekoreret med billeder af guitarer og guitaristen de steder hvor der ellers ville være blanke sider, og af praktiske grunde da nye noder helst skal starte på side 2, altså på venstre side og ikke højre side.

På forsiden bliver man mødt med et flot foto der viser en stolt Finn Olafsson siddende der hvor han sidder bedst fotograferet sammen med en stak af hans akustiske western guitarer. Hver guitar fortæller en historie, men det er en anden historie... Nu koncentrerer vi os om den på alle måder flotte nodebog som er en drøm at bladre i. Jeg elsker når forlagene og producenterne har gjort sig umage med en udgave. Det gælder både forsider, bagsider, indhold, og måden det bliver præsenteret på, og noget så simpelt som hvordan bogen føles at have i hånden.  Lækkert, lækkert og lækkert må man sige. Der er kælet for detaljerne. På side 1 er der igen et billede af Finn Olafsson med det der vist nok er hans yndlings Kehlet guitar samt en tekst om hvem der står bag bogen. På side 2 er vi allerede igang med noderne, ingen grund til at vente med det, vi går right down to business som man siger, med det samme.

Det at sidde og bladre i en bog og i det hele taget at have lyst til at bladre i en bog, er en vigtig del af brugeroplevelsen, og jeg havde ikke nogen form for skrækfølelser ved at bladre i denne smukke indbydende bog.  Nodesatsen tager sig professionelt ud som vi kender det fra Torsten Olafsson erfarne hænder indenfor nodeproduktionen hvor noder og tabulatur står sammen linje for linje. Skrifttypen på overskriften som er titlen på sangene er den samme som vi kender den fra andre produktioner og udover noderne får man også at vide hvor man kan finde videoen på youtube samt hvilken stemning guitaren skal stemme i hvis man ønsker at spille sammen med Finn. Derudover er der også angivet tempo på sangene.

Bagsiden på en guitarbog er også vigtig da det nok er fifty fifty om man lægger bogen fra sig med forsiden opad eller med bagsiden opad. Begge sider skal derfor være præsentable og det kan man roligt sige at bagsiden er i dette tilfælde. Den viser allerøverst en fornuftig placeret oversigt over de sange der er i bogen samt en flot grafisk opstilling med screenshots eller thumbnails af hver video med titel og måned tydeliggjort. Samt en spaltetekst forneden der forklarer bogens indhold.

Selve hovedværket er jo DVD'en med de 12 sange fra 2014. Den har ingen intro som sådan, men starter med en menu som man skal vælge sangene fra individuelt. Dog fortsætter DVD'en automatisk med at spille næste sang i rækken når du har valgt en sang i menuen.  Selve billedkvaliteten er i DVD kvalitet, og lydkvaliteten er helt i top. De akustiske toner fremtræder knivskarpe og er musikalsk mixet  med lige værdier i det høje register som i det lave. Der er med andre ord ingen diskante mislyde eller brummende baslyde. Stereooptagelsen med to mikrofoner placeret hhv. foran 12. bånd og pegende på dækket har fungeret rigtigt godt, da man tydeligt hører guitarens rene klang.

Vi vil ikke gå i dybden med de samtlige af de 12 sange, men blot sige at det fungerer rigtigt godt. Lyden og musikperformancen er helt i top. Det er imponerende at Finn i Januar sangen 2014 kaldet Dark Patterns formår at spille flagolet toner helt uden at det påvirker hans flow i højre hånd og det med at bruge de samme akkorder og fingersætninger i venstre hånd. Vi ved jo alle at de flagolet toner kan være meget drilske at ramme korrekt hver gang, men det har Finn Olafsson ingen problemer med i denne optagelse og ej heller ikke i At the century fair, hvor hans bror Torsten Olafsson spiller på tablas. The Compromise er et dejligt nummer og er nærmest blevet synonym med hr. Olafsson, da det er et af de første numre vi kender med ham som sologuitaristen og som udkom på hans første solo plade. Her på DVD'en klinger den bedre end nogensinde, og man kan lure hans teknik af ved at følge billeder af højre hånd og venstre hånd separat. Derudover vil jeg nævne den øreklingende Playful springtime hvor han har formået at lave en blanding imellem country, bluegrass, og noget irsk. Uanset hvad man kaldet det så lyder det rigtigt godt og professionelt.

Man kan ikke lave en anmeldelse uden at nævne den smukke For Maria, hvor ord ikke kan forklare hvor meget sangen fylder i Finn's liv af meget naturlige og selvforklarende årsager, som vi med respekt ikke vil komme alt for meget ind på.
På DVD'en er der også blevet plads til en lille dokumentar om Finn Olafsson hvor han fortæller om sit liv som musiker og hvorfor han endte med at blive guitarist. Man ser billeder fra hans hjemlige omgivelser i den skov i Nordsjælland som har inspireret ham til at skrive mange af de instrumental sange som også optræder på denne cd og dvd. Han afslører også at han i en periode prøvede at blive sanger og tekstforfatter for blot at konstatere at det var guitaren han kunne udtrykke sig bedst på.

Vi må konkludere at der ingen tvivl hersker om at Finn Olafsson med denne produktion er sluppet afsted med at lave et produkt som fremstår højt professionelt og præsentabelt og lækkert både i lyd og billeder. Jeg er imponeret over den professionalisme der ligger bag hvert enkelt nummer og hvordan det fremstår let og logisk på DVD'en, og ikke mindst musikaliteten og lydkvaliteten, men også især er jeg imponeret over selve det solide håndværk man har gidet lægge i at lave en nodebog man bare får lyst til at tage frem og bladre i.
Jeg savner nok lidt mere tekst i bogen, og der kunne godt have været plads til en lille intro tekst med præsentation af projektet i starten af DVD'en istedet for bare at gå igang med det samme. Man kan dog læse om hver enkelt sang på http://www.finnolafsson.com.
Samlet set et rigtigt godt håndværk - godt gået!

Labels video of the month af Finn Olafsson