Jazz Guitar MasterClass anmeldelse

Jazz guitar masterclass fra firmaet PG Music, er et program med lektioner som er lavet til jazz guitar interesserede, men også fungerer fint til leadguitarister indenfor country og rock musikken.

Med hele 60 lektioner i et roligt tempo hvor forfatteren Oliver Gannon stille og roligt fortæller hvad der sker i lektionen og taler, samtidig mens han spiller guitar. De toner der bliver spillet i lektionerne, bliver vist på et gribebræt, så man nemt kan følge med imens. Lyden er også helt i top med ægte audio guitar lyd, spillet på en velklingende jazzguitar.

Hver lektion er delt op i sektioner. Fx. er der vist hvordan man spiller F7 i flere positioner på gribebrættet. Ønsker man ikke at høre hele lektionen kan man hurtigt vælge den sektion man er mest interesseret i på menuen. Navigationen kræver lidt tilvænning i starten, men der følger en instruktionsvideo med der fortæller hvordan man navigerer rundt i de forskellige lektioner.

En god detalje ved programmet er midi og audio bliver brugt samtidig, så kan man mute Oliver Gannon's guitar og spille med på backing tracket som er midi. Eller omvendt; mute midi og høre Oliver alene. Der findes en hel del miditracks på cd'erne som kan øve med på. Mange af dem bliver genbrugt i lektionerne, der endnu en gang bevidner den grundighed som Oliver Gannon har lagt i lektionerne.

Nu skal man ikke lade sig skræmme af det avancerede niveau som cd'en appellerer til, men som Oliver siger, så har han forsøgt at holde det enkelt, og kun bruge lange teoretiske forklaringer der hvor det er nødvendigt. Enhver med mere end begynderevner, vil kunne få noget ud af lektionerne, så grundige og brugervenlige/imødekommende er lektionerne. Og man sidder trygt i sin stol forsikret om at man bare kan trykke på stop og spole tilbage hvis man ikke fik fat i en detalje.

Oliver Cannon taler langsomt og tydeligt men kan forekomme lidt utålmodig på guitar. Han spiler den ene tone efter den anden, så det er svært at følge med, men igen hurra for gentagelses og spoleknappen! Det virker frustrerende at tonerne ikke bliver siddende på gribebrættet når vi akkorder. Når han fx viser en F7 i anden position, så viser han tonerne ved at spille dem enkeltvis og så at strumme dem, fint nok, men selve akkorden forsvinder allerede efter et halvt sekund, også selv om der ikke kommer nogen toner lige efter. Det gør det svært for den enkelte at læse de forskellige akkorder, især når der ikke er et akkorddiagram. Jeg gætter på at Oliver har tilsigtet at man skal tænke mere i toner end akkorder, og derfor ikke har skrevet eller vist nogle becifringer, det kan også være at han forventer at man kan sine akkorder før man starter på lektionerne.

Multimedia cd'erne gør mest ud af at vise hvordan man spiller akkorder og skalaer i forskellige positioner. Derudover nævner den hvordan man spiller akkorder med forskellige voicings, og så man får guldkorn at vide omkring udregning af akkorder, fx. C13 osv. Og det hele er fortalt så enkelt som muligt, og vigtigst af alt illustreret på gribebrættet.

Men hvad bliver der så undervist i? Ja jeg kan med min gode vilje ikke komme i tanker om noget som Oliver Gannon ikke viser i hans lektioner. Det hele er godt dækket ind med flere forskellige eksempler. Vi taler: akkorder i flere positioner, arpeggios, skalaer, og meget meget andet. Her er virkelig en mand der ved hvad han taler om, og endnu mere vigtigt som formår at lære det fra sig.

Så står du og vil lære dit gribebræt bedre at kende og har du altid haft lyst til at improvisere, så er Jazz Guitar Master Class en gave til dig. Med i pakken får du en yderst tålmodig og grundig guitarlærer som ikke har noget imod at gentage de svære passager om og om igen, samt et detaljeret overblik på din computer af gribebrættet og tonerne.

Jeg vil varmt anbefale Jazz Guitar Master Class til alle der vil lære improvisationens kunst og derved guitarens gribebræt bedre at kende!

Programmet kan købes online hos indigo2

0