Manuel Rodriguez mod. A er en seks strenget klassisk guitar, bygget i Spanien af barnebarnet til flamenco gitarristen Manuel Rodriguez. Marequi og hans far, der også var guitarbygger, lærte ham alt om denne profession. Hans læretid begyndte i Madrid, da han var 13 år gammel og efter at have drevet sin egen forretning i Spanien emigrerede han til Los Angeles i 1959 og startede sine forretninger der. Manuel lavede professionelle guitarer i Los Angeles i nærmest 15 år før han flyttede tilbage til Madrid i 1973.
Førstehåndsindtryk
Når man først tager den i hænderne føles den glat at røre ved, da både krop og hals er smurt ind olie for at få en bedre finish. Det var derfor svært at flytte fingrene på gribebrættet, og at finde et fast holdepunkt på guitarens dæk at placere højre hånd når den hviler eller spiller fingerstyle. Med tiden vil fingrenes sved og kondens gøre guitaren mindre slibrig, og jeg lagde i test perioden, som var på omkring 3 uger, at guitaren blev mindre og mindre glat, jo mere jeg spillede på den.
Man kan også tydeligt mærke og ikke mindst lugte at det er noget kvalitetsmateriale man sidder med, og et kig på specifikationerne afslører en anvendelse af træ som normalt ikke bliver brugt i denne prisklasse.
Finnish
Guitaren er flot konstrueret og den er smuk at se på uden at være alt for prangende. Med en skinnende flot brunlig krop med en smuk rosette. Stolen (bridge) er også godt lavet, og ligger ikke til gene for højre hånd, da der ikke er nogle kanter der i vejen.
Den er fejlfri i dækket og på headstock og sadel samt på stolen. I halsen, nærmere betegnet på bunden i toppen af guitaren, der hvor båndene starter for oven ved (6) streng, føles den lidt ru at røre ved, og det er tydeligt at der er sparet på sandpapiret lige præcis dette sted, som heldigvis (eller måske på grund af dette) er dette på et sted som man ikke er i kontakt med venstre hånd, ej heller med tommel. Det ses dog ikke, og kan kun føles når man tester guitarens finnish, men det er ikke noget man lægger mærke til når man spiller på guitaren, da ens fingre ikke er i kontakt med stedet. Derimod er der ingen ru fornemmelse der hvor båndene slutter ved 1. streng, der var halsen helt glat at røre ved.
Halsen hører til den brede af slagsen. Hele 25,6 cm. er vi oppe på. Den føles meget bred selv for mine store venstre hånd, og der er masser af plads til fingrene imellem hver streng.
Så man skal helst have en god rækkevidde for at op fra 1. streng til 6. streng, så ingen børneguitar her.
Lyden
Lydmæssigt er guitaren utrolig smuk og mest af alt KRAFTIG i volumen. Anslår du en enkelt streng lader den til at klinge for evigt, så meget sustain og bund er der i guitaren. Lyden er også meget detaljeret og responderer utrolig præcist dynamisk set. Dvs. at du kan spille fra stille til kraftig lige så præcis som du gør det på volumen knappen på dit stereo. Diskant tonerne lyder ufattelig rene og smukke. Mellemtonerne kommer tydeligt igennem ved fingerspil, og det er virkelig en guitar hvor man kan spille samtlige toner detaljeret, som det jo er meget brug for på når man spiller klassiske værker på guitaren. Forsigtighed bør udvises over for bassen da den kraftige volumen, grundet guitarens dæk, godt kan få bassen til at brumme eller forsvinde i mængden, hvis man bare strummer løs. Så for at få den bedste bastone ud af guitaren bør du være bevidst om at spille gradvist kraftigere og kraftigere, og ikke bare høvle løs. Guitarens lyd ændrede sig også meget i testperioden og gik fra at være lidt overdreven i de diskante toner til at være mere allround sidst i perioden, dog med de smukke detaljer intakte, blot mere udjævnet, så med tiden vil guitarens klang ændre sig da det er et levende materiale vi har med at gøre, og det er jo bare godt, en guitar bliver jo bedre med tiden, vel at mærke hvis den er lavet i noget ordentligt træ, og det er denne ihvertfald.
Overraskende alsidig
Guitaren er som jeg bedømmer den overraskende alsidig ved nærmere bekendskab, men når man endelig skal vælge så er det trods alt bedst egnet til klassiske stykker, da den føles som om den er designet til dette. Den er også god til flamenco med sin store krop, men skinner bedst igennem ved musik hvor hver enkelt tone skal fremhæves, som der er på ballader eller klassiske stykker. Så mere fingerspil end plekterspil. Dog var jeg positiv overrasket over hvor godt guitaren reagerede på Merle Travis stilen med dæmpet bas, hvis man vel at mærke spiller mere roligt end man plejer. Gør man dette så er de gode detaljer guitaren gemme på i klangen med til at gøre dit fingerstyleendnu bedre. Så en overraskende alsidig guitar som med første øjekast virker som en decideret konservatorie/mgk guitar, men den har vist sig at være meget mere end dette.
Gribebrættet
Gribbrættet som er lavet af Indian Rosewood føles behageligt og hurtigt at flytte fingrene rundt på, og det føles ikke generende for fingrene, da det har en overflade som ikke er alt for mat, men som derimod er tilpas glat til at fingrene hurtigere kan flytte sig, men også tilpas mat så fingrene bliver siddende ved fx. vibrato og bends, så det er godt udvalgt gribebræt som passer godt til positionsspil, og apropo positon: der er ingen positionsmærker på halsen så du skal gætte dig til eller tælle efter selv for at finde det bånd du spiller i. men kvalitetsmæssigt er gribebrættet meget godt udført og hører til den bedre halvdel af skalaen.
Spilbarhed
Det brede gribebræt kræver lidt tilvænning, og jeg har store hænder. Der er god plads til at nå båndene efter 12. bånd selv om den ikke har cutaway. Dens action er rigtig god og der var ingen fuzz lyd i 1. bånd. Halsen buer lidt, og det kombineret med den brede hals, gør det lidt svært at gribe barreakkorder, da første finger let kommer til at bøje.
Konklusion
Man skal ikke lade prisen narre en. De kære spaniere har med dette pragteksemplar bevist at man sagtens kan lave en kvalitetsguitar under 4.000 kroner. Der er ikke sparet på noget i kvaliteten, og vigtigst af alt guitaren lyder så kanongodt at du ikke på noget tidspunkt kommer til at drømme og at skifte den ud med en bedre klingende guitar, så detaljeret og smuk er den i sin klang. Personligt blev jeg bare ved og ved med at finde klangmuligheder i guitaren. En virkelig sjov og spændenede guitar at eksperimentere med lydmæssigt.
- + god lyd, ufattelig lang sustain, godt træ, gode detaljer i mellemtonen, nemt at nå høje bånd, flot finnish, billig.
- - bred hals
Detaljer
Vejl. udsalgspris 3,900.00 DKK
Headstock
- Head Shape: Manuel Rodriguez style
- Head stock overlay: Indian Rosewood
- Machinehead: Goldplated, Manuel Style Head Brand: Rodriguez
- String: D'Addario J46 EXP Strings
- Nut: Bone
- Nut width: 52mm
- LLongitude: 185*75*17mm
Neck
- Neck Joint Systems: Spanish Heel
- Neck Material: Mohagany
- Scale: 650mm (25,6")
- Fingerboard Material: Indian Rosewood
- Fingerboard Radius: Plane
- Fret Size: Classic medium
- Number of fret: 19 Silverplated
Body
- Body Shape: Classical
- Body Material / top: Solid Canadian Cedar
- Body Material / Back & Sides: Indian Rosewood
- Body Depth: 90mm Body Binding: Indian+Color
- Soundhole inlay (center): Wood Color rosette
- Bridge: Indian Rosewood
- Saddle: Bone
Finish
- Headstock: Gloss finish
- Neck Back: Gloss finish
- Body: Gloss finish
Dansk forhandler: musikinstrumenter.net