Review af SpectraLayers Pro

Du er her

Her har jeg i mange år gået og kritiseret tv serier der benytter sig af computere der på magisk vis kan adskille en spions stemme fra folkemængden, men med SpectraLayers Pro i hænderne er jeg tættere end nogensinde på at tage de ord tilbage i min mund.

SpectraLayers Pro er et ekstraordinært lydredigerings program, der indeholder hidtil uset lyd forme kapaciteter kombineret med en helt unik arbejdsgang. Du kan udforske lyddata på et multidimensionalt spektralt display. Skil mixede lydfiler ad til lag med diskrete komponenter ved hjælp af en række smarte redigeringsværktøjer. Opret udtrukne lag individuelt på et ubegrænset antal måder. SpectraLayers Pro er en væsentlig løsning for ingeniører, lyddesignere, audio-for-video redaktører, arkivarer, og fagfolk, der efterspørger de dybeste lyd analyseværktøjer. SpectraLayers Pro bringer nutidens mest avancerede redigeringsværktøjer til en eminent overkommelig og tilgængelig platform-tilgængelig for både Mac og pc.

Hvis du er vant til at redigere lydfiler på den traditionelle måde med spor og lag skal du vænne dig til en helt anden måde at arbejde på med SpectraLayers Pro. Programmet ligner mere et statistik program i 3d end et lydprogram ved første øjekast. Det er frekvenser i hertz der bliver vist grafisk i flere lag. Lydfrekvenserne bliver typisk brugt i lydredigerings programmer som Sound Forge til at tilføje EQ på lydfiler hvor man justerer diskant og bas osv. Vi kender også frekvenser når vi bruger en tuner til at stemme guitaren efter. Kammertonen som er A har 440hz svingninger.

På helt magisk vis kan programmet adskille lydfrekvenser og vise dem på en lodret linje, men ikke nok med det så kan du, ligesom du kender det fra photoshop, kan du trække det markerede over til et separat lag og redigere videre derpå. Hz angivelsen bliver vist på displayet så kender du det du søger i forvejen kan du hurtigt vælge det i displayet. Du har selvfølgelig også mulighed for at aflytte det du markerer og på den måde finde frem til den uønskede lyd . Når du så har fundet den kan du extracte (udtrække) den via programmets redigerings værktøjer.

Programmet benytter sig af såkaldte smarte redigerings værktøjer. De tre Ekstraktion (udtræk) værktøjer i SpectraLayers Pro kan forudsige eller intuitivt gætte, hvad dit ønskede valg skal være. De søger og fremhæve lydmaterialet til udvinding; den handling der opstår når du udvælger et område blot ved at klikke på venstre museknap og / eller på tegningen i det spektrale display.

Programmet er også i stand til at redigere harmonier (harmonics) som også bliver vist via grafiske linjer på displayet, Med værktøjet Extract Harmonics udforsker programemt alle retninger i et brugerdefineret område, og fremhæver målrettede lyde sammen med deres associerede overtoner, et klik vil overføre et helt valg til et nyt lag. Markøren kan svæve over en guitars lyd fundamentale tone, den grundlæggende tone såvel den vigtigste overtonerække er fremhævet og kan blive valgt. Dermed kan du skille oktaver ad i programmet og flagolet toner osv.

Extract Area Værktøjet kan bruges til at overføre en stor del af lydindhold rent ind i det markerede lag. På billedet er værktøjet programmeret til et 5000Hz interval og en fire-sekunders periode, med 100% Hårdhed for den skarpest mulige kant.

Jeg fandt at programmet, ikke overraskende er bedst til at redigere lydfiler med enkeltstående instrumenter og helst monolyde. Da jeg legede med en optagelse med Chet Atkins og Jerry Reed var det stort set umuligt at adskille Jerry's guitar fra Chet's, da begge optog det samme frekvens område. Jeg kunne adskille overtoner fra leadguitaren, men det var umuligt at fjerne Chet's guitar der lå på det samme område som Jerry's guitar.

Programmet har det bedst med så gode arbejdsbetingelser som overhovedet muligt, og det vil sige fx en optagelse med en sopran sangerinde og en alt tenor sangerinde, her kan man adskille sopranens høje frekvensområde fra det dybe alt område. Man kan også med success få adskilt de dybe bastoner fra en lydoptagelse med en basguitar og en elektrisk guitar, men det er lidt sværere at adskille frekvensområder fra en nylonstrenget guitar og en basguitar da den spanske guitar har nogle af de samme harmonier i overtonen, men med lidt snilde efterfulgt af hårdt koncentreret arbejde kan det godt lade sig gøre at få et hæderligt resultat ud af det. Det bedste ville dog altid være at indspille guitaren på ny i et separat spor og bassen ligeså i sit eget spor i en lagkageoptagelse.

Hvad kan man så bruge programmet til? Jo lydentusiaster der er vant til at arbejde med sound forge, audacity eller andre programmer kan med teknisk snilde lege sig frem til sjove resultater og udviske frekvenser der irriterer på klassiske optagelser, såsom baggrundsstøj på Blind Blake's guitar optagelser eller Robert Johnsons tilsvarende. I et moderne scenarie hvor man optager sin egen guitar i sit hjemmestudio er det mere sjældent at man får brug for SpectraLayers Pro da optagelserne er så gode og rene for støj i forvejen. Så det er mest lydentusiasten der virkelig kan få glæde af et stærkt værktøj som programmet vitterligt er, tag ikke fejl af det.

Konklusion
Programmet lever op til det de lover på papiret, men det kan kun bruges tilnærmelsesvis fornuftigt hvis du besidder en god portion teknisk snilde og ikke mindst tålmodighed til at lære programmet at kende. Gør du det vil programmet uden tvivl blive et vigtigt og professionelt værktøj i din daglige lydredigering.

Rating

0
No votes yet

Kategori

Software

Facebook kommentarer