Ukulele for begyndere anmeldelse

Ukulele for begyndere anmeldelse

Denne bog, som er en undervisningsbog for folk der er er begyndere på ukulele , er er skrevet af Tobias Elof, og Camilla Overgaard. Altså ikke en guitar bog, men tæt beslægtet med guitaren trods alt, og akkorder og tekst er jo de samme, samt noder, men dog ikke tabulatur. Med andre ord kan man godt få noget ud af den som guitarist, og man kan jo altid vælge at lære at spille ukulele om man har sådan en.

Bogen begynder godt  med en overskuelig oversigt over ukulelens dele og en sektion om hvordan man holder sin ukulele. En rigtig god idé til dem der ikke kender navnene på de forskellige dele eller hvor de sidder.  Den gode begyndelse fortsætter med en helside der i tekst og et tydeligt billede med farve der fortæller om hvordan man stemmer instrumentet. Den gode stil bliver dog lidt brudt af en nødvendig/uundgåelig side om akkorder og strum. Denne helside er acceptabel, men lidt rodet i forhold til de to forrige sider. Den indeholder den tekst som skal bruges, og den fejler ikke noget faktuelt, men selve opstillingen er lidt mere rodet layoutmæssigt da teksten der beskriver akkorder og strumming fylder en del mere end akkord figuren og de to linjer der viser hvordan man strummer rytmen. Sidstævnte sder dog prof ud, men ville virke endnu bedre hvis teksten blev delt mere op og figuren der viser strummingen kom ind imellem.

Indholdsmæssigt får vi primært danske sange med kunstnere som har skrevet deres sange på engelsk og for nogles vedkommende har slået igennem i udlandet, såsom Lukas Graham og Nice Little Penguins. En af de mest udfordrende rytmisk set og strum-mæssigt om man vil, er I'm Yours af Jason M'raz. Der er også klassiske danske sange som Stille nu, Nu falmer skoven trindt om land,  I skovens dybe stille ro og Jeg har fanget mig en myg. Dog ikke kun gamle klassikere men også nyere med Kim Larsen, Sebastioan, Shu Bi Dua og Carl Emil. Så indholdsmæssigt bliver man godt forkælet. Der er også nogle sange skrevet af forfatteren selv.

Bogen fortsætter med sangen Faxe Kondi, der udover en linje med sangens rytme og taktart kun indeholder tekst fra sangen og en enkelt becifrings angivelse der angiver at sangen skal spilles med en Am7 akkord, der som forklaret på akkorden siden er den akkord man får frem på en ukulele i almindelig stemning. Selve versene og omkvæd virker rodet visuelt, og hele siden virker som noget der tilfældigt er smidt ind i Notepad på computeren.

De andre sider med tekst og akkorder hjælper ikke meget på helhedsindtrykket når vi taler læsbarheden af sangene. Når vi tager sangen Den lille undulat som udgangspunkt så er det eneste positive rymte og strum angivelsen øverst på siden Resten virker meget rodet. Teksten ser ud til at svæve tilfældigt med becifring (uden akkord diagram) i fed tekst de steder hvor man skifter akkord i teksten. Her var det meget smartere hvis forlaget eller forfatteren havde brugt den smarte måde bøgerne Guitarbogen 1, og Guitarbogen 2 deler akkorderne op i takter i en overskuelig kasse.  Man får dog akkorderne vist ude i siden med en lille tekst men akkorderne står meget tilfældigt og forskudt under hinanden. Dog er det positivt at se at der er et tekstafsnit med tips til hvordan man flytter en Dm akkord rundt på gribebrættet.

Bogen bliver mere præsentabel og får en mere professionelt udseende og præg ved de sange der indeholder tabulatur og noder i god GUF stil som vi kender fra Spil Guitar serien og de to føromtalte Guitarbogen bøger. Det er som om noderne hjælper på layoutet og helhedsindtrykket. Dog vokser træerne ikke helt ind i himmelen på de sider hvor akkorderne bliver vist nederst. De står håbløst opstillet i Zig Zag. På de sider hvor der ikke er akkorddiagrammer men kun tekst og noder/tabs ser det hele meget mere prof. ud.

Bogen har, udover den førnævnte tilfældige opstilling af akkorder sammen med selve sangen, bagerst en mere overskuelig og almindelig oversigt/opstilling over akkorder som ikke fejler noget, men dog er lidt stor i skriften.

Kort sagt:  Det gode indhold og de forklarende beskrivelser om akkorder, rytme, og strum sammenholdt med tips om hvordan man spiller sangen eller akkorderne fungerer godt.
Den tilfældige opstilling af tekst og akkorder fungerer dårligt.