"American Idiot" Analyse

Advarselsmeddelelse

Anonym - Da du ikke er logget på guitaren.dk kan du desværre ikke kommentere: ""American Idiot" Analyse". Men frygt ikke du kan logge på: her eller oprette en bruger. Du kan sågar bruge din Facebook konto til at logge på med!
8 indlæg / 0 new
Seneste indlæg
bartman5
bartman5s billede
"American Idiot" Analyse

Jeg sidder og skal lave en af analyse af Green Day's American Idiot. I verset spiller guitare disse akkorder:

Ab5 Db5 Gb5 Db5 Ab5 Gb5

Jeg skal så lave funktionharmonisk analyse af det. Verset er i Ab-dur men jeg er tvivl om den modulerer til en anden tone art undervejs!!. Ab5 er tonika og Db5 er Dominant men hvad er Gb5 ???

På forhånd tak

Spooky_tom
Spooky_toms billede
Re.:

Udfra de akkorder du skriver er den i Ab-mixolydisk. Udfra et funktionsharmonisk synspunkt er Gb så en "modal interchange" (mi) akkord. Dvs en akkord der bliver lånt fra en anden skala også med Ab som grundtone:

Så analysen ser således ud. Ab5 (I5), Db (IV5),  Gb5  (bVII5 mi:mix) .

Håber det giver mening.

Spooky_tom    

 

 

 

Fridrikur Ellefsen
Fridrikur Ellefsens billede
Re.:

Hvis Ab5 er tonika så er Db5 ikke dominant, men derimod Subdominant. Den går jo mod uret og er 4 toner længere nede i den diatoniske skala fra Db. Gb er uden for "familieforholdet" og er lånt, som spooky tom siger, dvs. at når vi modulerer og skifter toneart, så er den Tonika i den toneart. Ved modulationen bliver Db subdominant til Gb hvis vi "går over" i den toneart hvor Gb er tonika.:: Redigeret den: 05-02-2007 09:01:43::

Søren
Sørens billede
Re.:

Hehe... er du også ved at skrive SSO?

Jeg har musik på højniveau, men har dog valgt ikke at skrive i det. Historie er meeeeeeeeget sjovere (shoot me!)

Oblivion
Oblivions billede
Re.:

Hehe... har gudskelov lige afleveret min SSO. Analyserede Dream Theaters "Octavarium". Tyg på den :P. For søren der var meget at skrive om.

Men med hensyn til dit nummer så ville jeg nok også vælge Ab mixolydisk. Da musik af denne stilart ofte har det med at udviske nogle af de funktionsharmoniske træk og arbejde mere modalt og med færre toner i akkorderne, så ville jeg lade være med at tænke for meget over sammensætningen af akorderne her. Men da omkvædet tydeligvis er i Ab dur er det nok meget hensigtsmæssigt at opfatte Gb5-akkorden som en effekt lånt fra den mixolydiske skala.

bartman5
bartman5s billede
Re.:

Mange tak for hjælpen

guitarbagge
guitarbagges billede
Re.:

Nu taler jeg kun ud fra akkorderne uden at have lyttet sønderligt meget til sangen...

Jeg synes mere det minder om en kadence i Db. Således vil akkorderne have flg. trin /fkt.

Ab5 Db5 Gb5 Db5 Ab5 Gb5  V  -  I  -  IV - I  -  V  -  IVSå den første kadence V-I vil lede til Db (tonika) derefter vil de nok mere have blues karakteristika Således er den præget af kvart flad istedet for kvint fald.

Hvis den skal analyseres ud fra Ab5, så er Gb det såkaldte rock-syver-trin.Det er set i mange rock sange at man bruger den lave syver som akkord trin.

Spooky_tom
Spooky_toms billede
Re.:

[Citat: guitarbagge] 

Nu taler jeg kun ud fra akkorderne uden at have lyttet sønderligt meget til sangen...

Jeg synes mere det minder om en kadence i Db. Således vil akkorderne have flg. trin /fkt.

Ab5 Db5 Gb5 Db5 Ab5 Gb5  V  -  I  -  IV - I  -  V  -  IVSå den første kadence V-I vil lede til Db (tonika) derefter vil de nok mere have blues karakteristika Således er den præget af kvart flad istedet for kvint fald.

Hvis den skal analyseres ud fra Ab5, så er Gb det såkaldte rock-syver-trin.Det er set i mange rock sange at man bruger den lave syver som akkord trin.

[/citat slut]

Du har ret i at akkorderne passer til Db dur, men hvis du spiller disse akkorder kan man klart høre at Ab er "hjemme" akkorden. Derfor er det logiske trin at analysere udfra Ab. Grunden til at jeg ikke analyserer dette som en mixolydisk modal rundgang - dvs Ab(I), Db(DbIV) og Gb(bVII) er at jeg ved hvordan omkvædet lyder. Her er akkorderne  | Db    | Ab    | Eb   |   Ab  |-en typisk IV- I- V rundgang. Så alt i alt står man tilbage med en sang der går i Ab-dur med en enkelt modal interchange akkord i verset. Husk at musikteori kun er en måde at forklare hvordan musik lyder, så det giver (i min verden) ikke rigtigt mening kun at analysere udfra papiret, hvis man ikke samtidigt kan høre den/de pågældende akkorder. Og jeg må lige spørge- "rock-syver-trin"? Bare ud af nysgerrighed, hvor har du fået det udtryk fra?

VH. Spooky_tom

 

 

:: Redigeret den: 11-02-2007 16:33:51::