Verdens bedste øve metodik ?

Advarselsmeddelelse

Anonym - Da du ikke er logget på guitaren.dk kan du desværre ikke kommentere: "Verdens bedste øve metodik ?". Men frygt ikke du kan logge på: her eller oprette en bruger. Du kan sågar bruge din Facebook konto til at logge på med!
8 indlæg / 0 new
Seneste indlæg
jansabro
jansabros billede
Verdens bedste øve metodik ?

Efter i længere tid at have syntes at indlæringen gik for langsom på el-guitaren fandt jeg på fl.g. øve metodik når jeg skal indøve numre:

1) Indspilning af nummeret, tablaturer og tekst + akkorder fremskaffes.

2) Nummeret lyttes af en masse gange og fl.g. noteres: nummerets form, hvornår guitareren spiller riffs , solo mv.

3) Nummeret indspilles i JAMMER Songmaker eller Band In A Box med backingtrack bestående af: trommer, bas, keyboard/piano + evt. blæser/stryger sektion.

4) MIDI Keyboard sættes til PC og programmet afspiller via keyboard backingtrack. Dette optages på anden PC eller minidisc optager.

5) Minidiscafspiller eller MP3 afspiller med backingtrack sættes til multieffektpedal (Line6 FloorPod) eller guitarforstærker (Fender Frontman) i MP3 indgangen. Der spilles nu til backingtracket indtil nummeret sidder der.

 

På denne måde øves der specifikke sange : akkordspil, powerakkorder og riffs + solo over med brug af diverse skalaer.

Jeg synes det er en optimal øveform....men den er tidskrævende. Hvad gør I ? Øver i bare til CDer eller hvad ? 

chupon
chupons billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?

jeg plejer bare at downloade backing tracks fra nettet... eller nøjes med tabs

krebseb
krebsebs billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?

Det er et meget omfattende øveprogram du har dér. Jeg tror du lære meget om hvordan musikken er skruet sammen, men at du på den måde mister tid til at spille på din guitar.

Det eneste jeg rigtig bruger til at øve er en cd til at spille solo til, og så nogle gange optager jeg min solo for at høre hvordan det lyder, men alt muligt med at sætte ind på computeren syns jeg er spild til øvning, med mindre det er egne sange man prøver at lave.

Hvis man spiller til cd for meget spilder man også en masse tid på at spille det man godt kan, og bruger for lidt tid til at øve det man synes er svært.

jansabro
jansabros billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?

MIDI filer kommer man jo langt med. Så skal man bare MUTE guitarstemmen og så ellers spille til. Det gør jeg i 90% af tilfældene. Men når der så er en sang der ikke lige er lavet en midi fil til må man jo igang selv. Tja. på akustisk guitar øver jeg uden backing tracks...men elektrisk synes jeg fungerer bedst med backing. Alene det at man har trommer hjælper godt til at holde rytmen (en simpel metronom kunne selvfølgelig bruges...men den lyder så kedeligt!)Svære passager (det svære!) øver man så igennem inden man spiller til backing. Men backingband skal man ha , og ønsker man at øve kl. 3 om natten er det ikke lige til at skaffe en bassist og en trommeslager....der er det fedt med keyboardet der kan agere backingband styret af en midifil.Efterhånden får man jo opbygget en CD samling med backingmusik så man ikke hele tiden behøver at indspille det inden man skal øve.

For mig fungerer metoden, men jeg kunne da godt ønske mig en større samling midi filer så jeg ikke altid skal indspille dem selv. Sådan en 10-20000 stk på cder. Men de koster kassen..... dem har musikkernes store klamme ulv CODA/GRAMEX også belagt med royalties..... 

krebseb
krebsebs billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?

Jeg vil give dig ret i at det er meget federe når der er backing på, men man skal også kunne spille uden backing, for man opdager flere fejl, hvor backing nogle gange gør at man let overhøre dem. Og med rytmen så hjælper det også en del med backing, men for mig bliver jeg meget bedre til rytmen ved at bruge metronome, for ellers klare backing musikken al rytmen. Men en metronome skal man selv koncentrere sig for at holde den. Sådan har jeg det i hvert fald. ved ikke med jer andre.

MNK
MNKs billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?

Hey Chupon!

Kan du anbefale nogle sider med backingtracks?

Jeg har kun kendskab til licklabrary´s og nogle steder hvor man kan købe dem....

MVH MNK

 

Lindskou
Lindskous billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?
jansabro
jansabros billede
Re.:Verdens bedste øve metodik ?

Til Lindskou: Tusind tak for det link- så behøver jeg heller ikke sætte keyboardet til mere Smile .. eller kun når vi ikke lige kan finde en backing mp3 fil.