HP Lange - danskere kan også spille blues

HP Lange - danskere kan også spille blues

Fredag den 9 aug. 02 spillede HP Lange sammen med Poul Ewald i Musikkælderen i Odense. Det var en uforglemmende aften hvor den akkustiske blues fra Delta og country blues genren, blevet serveret af to højt kvalificerede musikere som levede sig totalt ind i musikken.

Poul Ewald svævende på mundharpen mens Lange brillierede den ene efter den anden gang, med kontrollerede og musikalske fingerspils licks og riff. Et flot show! "Backstage" fik GUITAREN lov til at tale med H.P. Lange hvor jeg fik frit spil til at stille ham nogle nørdede guitarspørgsmål

Hvornår lærte du at spille guitar?

Jeg var 12 år og lånte min søsters guitar, på hendes 14 års fødselsdag. Jeg lærte det derhjemme fra nogle bøger som Spil Bare Løs. Min far startede en musikskole hjemme på Hals og der havde jeg en lærer som lærte mig lidt blues. Senere kom jeg i gymnasiet og begyndte at lytte til blues plader

Var der nogen begyndervanskeligheder?

Jeg havde pause et ½ år da jeg skulle til at lære barré akkorder. Man bruger ikke så meget barré akkorder i den stil her, i country blues bruger man meget løse strenge, men på resonator guitaren så gør jeg det.

Hvornår begyndte du så at lære fingerspil?

Lige med det samme

Var det sådan at du var inspireret af nogen andre?

Den første som inspirerede mig var Sebastian med hans tidligere akkustiske indspilninger. Det var sådan fingerspil f.eks Her er en sang, rose, malkeko og alle de der.

Da du var i New Orleans lærte du så nogen at kende som kunne lede tankerne tilbage til de store bluesmænd eller er det blevet for meget showbizz efterhånden?

Nej... det er der stadig. Jeg hørte meget en som hedder John Moony som havde spillet sammen med Son House. Han var en hvid amerikaner som jeg fik undervisning af. Det var bootleneck spil. Desuden Kenny Brown som jeg rejste derned sammen med.

Har du tænkt på at rejse tilbage til Orleans?

.Nej... jeg har små børn nu, og kan ikke bare rejse. Heller ikke for bare to måneder, men jeg har været tilbage i 14 dage

Jeg kan se at du bruger kløer når du spiller resonator guitar ellers bruger du bare fingrene?

Ja, men jeg kan bedst lide fingrene til min akkustiske guitar (CF Martin 017). Den lyd kan jeg bedst lide.

Du spiller også meget i åbne stemninger på din National guitar? Hvilke?

Jeg spiller enten åben E eller åben A

Din udgave af Candyman er anderledes i teksten end den jeg kender med Reverend Gary Davis. Hvor kommer teksten fra?

Jeg tror at jeg skrev det ene vers selv, ellers er teksten fra Mississippi John Hurts udgave.

Hvilke mikrofoner har du brugt i studiet?

Jeg tror nok det var nogen gamle Behringer og Brúll og Kjær

Prøver du at lægge dig meget op ad RGD's udgave på Candyman?

Nej... den blev meget folket på den indspilning. Det er fordi jeg spillede sammen med en der hedder Thomas Holm, så den blev mere folket end jeg ville have haft den. (red.) som Ralph McTell? Ja, lige præcis. Jeg spiller den anderledes i dag

Hvilke af de gamle bluesmænd har påvirket dig mest?

Robert Johnson, Son House, og Blind Blake

Det er sjovt du siger det fordi din spillestil i højre hånd er meget baseret på MJHs fingerspil

Ja på nogen måder er det, men det er egentlig ikke så meget. Jeg spiller ikke så meget Blind Blake mere

I Terrapane Blues bruger du nogen "rolls" på bassen er det hjemmestrikket?

Ja... jeg har taget essensen af Robert Johnson. Jeg ser ikke nogen ide i at spille lige som RJ gør. Bassen er hjemmelavet. Det drejer sig om at finde sig egen måde at spille på. Jeg har prøvet at spille RJ ting lige præcis som han gjorde, men det kan ikke blive ved med i længden. Det virker forkert.

I God Don't Never Change spiller du en udmærket bottleneck, hvad er det for fingerspil, monotont eller vekselbas?

Det er vekselbas. Den flytter sig ikke i akkorden. Den bliver i E.

Når du spiller vekselbas hvad er så dit foretrukne "mønster"

Jeg spiller altid dyb tone først. Trykket skal ligge på 2 og 4. Jeg spiller mange gange en hel akkord med 2 og 4.

Blind Blake blander det lidt?

Ja han har helt sin egen stil. Han lavede det funky. Jeg har prøvet at øve det, men nu er jeg gået væk fra det igen, man skal holde det meget med lige.

Hvorfor blev det egentlig bluesen?

Jeg føler mig ubegrænset i min måde at udtrykke mig på. Du skal lave det "hele" hver gang. Det er også derfor det er hårdt.