Interview med Doyle Dykes - 'Jeg lovede gud at blive en god guitarist'

Interview med Doyle Dykes - 'Jeg lovede gud at blive en god guitarist'

Vi har interviewet den verdensberømte fingerpicker Doyle Dykes fra U.S.A som bl.a. fortæller om sin inspiration fra Chet Atkins og Lespaul, og om hvordan han lovede gud at blive en god guitarist. Interviewet kom i stand takket være Musikhuset Aage Jensens Odense afdeling, så mange tak for det!

Interviewet skete i forbindelse med Doyles guitar clinic for Taylor Guitars i Odense. Doyle Dykes er en utrolig varm og imødekommende person som er hyggelig at snakke med, og han møder mig som om vi har kendt hinanden altid. Der er ikke meget Texas over denne guitarlegende fra Nashville. Han møder mig godt nok med et kæmpe stort tandpasta smil, som de kun kan gøre det over there, men ellers er han meget nede på jorden og høflig, og svarer han glædeligt på mine lidt nørdede guitar spørgsmål.

Vi sætter os på den venligst fremsatte sofa fra musikhuset Aage Jesnsen og han har sin orange guitar ved sin side og slipper den aldrig fra sin side. Det er klart at se at netop denne guitar betyder utroligt meget for ham. 'Chet havde en orange guitar så den ville jeg også' forklarede han senere ved guitar klinikken. Her kommer interviewet så. DU kan følge det på youtube playliste nedenunder hvor du ovenikøbet kan høre Doyle demonstrere nogle af de sange der har gjort ham til den guitarist han er i dag. Kender du ikke Doyle i forvejen er det måske en god mulighed for at lære ham at kende. Jeg er ihverftald glad for at jeg gjorde.

Guitar video interview
Tak til min søn Jonathan for at filme eventen, tak!

F = Fríðrikur Ellefsen D = Doyle Dykes

F.Ja guitaren.dk har fat i den verdenskendte Doyle Dykes som sidder her på min højre hånd. F. Velkommen Doyle D. Tak F... F. Du fortalte mig at du ikke hører så godt på din højre side? D. Det skete for et par år siden. Jeg blev opereret for det. Min venstre side har det godt (griner) F. Er det helt stumt på højre side, kan du slet ikke høre noget? D. Nej jeg kan slet ikke høre noget, men forhåbentlig får jeg hørelsen tilbage en dag. F. Man har kun brug for det ene øre når man spiller guitar (griner). D. JA (griner) Jeg tror at gud vil give mig hørelsen tilbage. F. Lad os håbe det. Beethoven var jo også døv.

F. Hvordan startede du med guitaren.
D. Jeg var på Jonathans alder, din søn. Jeg var 11 år da jeg startede med at spille. Jeg var i kirken, og jeg vidste i mit hjerte... jeg fik en åbenbaring, og blev kristen, og jeg ønskede at gøre noget med mit liv. Og jeg lovede gud at hvis han gav mit et job så ville jeg fortælle dem om dig, så der er mit budskab. Jeg har spillet over hele verden, og jeg skammer mig ikke over at indrømme at jeg er kristen. Det hele skete for mig, og lige derefter gav gud mig et virkeligt ønske om at spille på guitar. Sådan skete det for mig. F. Var du kristen før det. D. Jeg blev opdraget med at gå i kirke, men jeg var ikke overbevidst i mit hjerte. F. Så du Var ikke født på ny før det. D. Du må forstå at jeg gik i kirke hver søndag hele min barndom F. Sang du i kor? D. Ja det gjorde jeg. Min bedstefar var korleder. Det var et uhøjtideligt kor. Så alle kunne komme op og synge og fortælle om deres omvending, men vi lærte nye sange og fik nye bøger til tider

F. Så du lærte det musikalske sprog at kende dengang?
D. Ja ved at spille i kirken lærte jeg Bb, Eb, og Ab akkorderne og den første sang jeg lærte var... F. Hvordan lærte du det fra klaveret eller? D. Ja min bror spillede klaver F. Jeg skal lige se hvad du laver D. Min bror var pianist og jeg gik til klaverundervisning i to år så når du spiller klaver har du... F. Hvor gammel var du på det tidspunkt? D. Jeg var omkring 7 år jeg modtog lidt undervisning, men jeg spiller ikke klaver. F. Havde dine forældre et klaver i huset D. Min far spillede klaver så... Det var min baggrund. Vi var meget musikorienterede. F. Spændende. D. Ja så jeg optrådte alene første gang i vores kirke F. Spillede du Amazing Graze eller? D. Nej det var en lille sang F. Smukt. D. Og min far viste mig den næste del. Han viste mig disse treklange-akkorder. F. Triads er det engelske ord for treklange. D. Og senere fandt jeg ud af at på guitaren. Jeg mødte manden der skrev den. Albert E. Bromley. F. Jeg troede det var en spirituel sang. D. Albert E. Bromley. Han var fra Missouri. Han skrev I'll fly away. I'll meet you in the morning: Og Turn Your Radio On. F. Har du lavet et arrangement af den? D. Nej men jeg kan lide den.

F. Hvad var dine barndoms inspirationer?
D. Chet Atkins, Les Paul, Merle Travis, de tre var alle på samme tid. Min far havde meget fat i Les Paul. Vi spillede... I kirken ville min bror og jeg gå op og synge. Og min far ville spille så det lød som Les Paul. Han gjorde det i kirken. Senere kom der en sømand til vores kirke, og han spillede fingerspil, så han viste mig et fingerspils mønster som dette.

F. Var det en sømand fra din by?
D. Jeg kom fra en havneby, så vi havde altid sømande der, og vi havde 3 store flåde der. En af disse sømand spurgte min far om han måtte spille på hans guitar efter kirketid, og det gik min far med til. Han spillede fingerspil med tommelfinger stilen, og det havde jeg aldrig set nogen gøre det på den rigtige måde. Jeg havde set nogen forsøge. Det imponerede mig meget. F. SÅ han lærte dig de grundlæggende fingerspils ting? D. Han kom forbi vores hus en dag og min mor lavede mad til os, det vidste jeg han ikke ville sige nej til. Så viste han mig og han viste mig også Merle Travis , men jeg gjorde det med to fingre (udover tommel), som han gjorde. (i modsætning til Merle der brugte en finger og tommel. red.)

F. Så i dag spiller du med tre fingre?
D. Det roll var med to fingre og tommel. Han viste mig hvordan man spiller med tre fingre (og tommel). Han ændrede mit liv. Jeg glemmer det aldrig. Han skiftede arbejdsplads og vi havde ikke kontakt i 30 år. Og jeg bad til gud om han var i live, for jeg troede han var død, så dukkede han op til en af disse guitar clinics som jeg er med til i aften. Det er en spændende historie men det ville nok tage for lang tid til dette show (griner=. Så nu er han tilbage i mit liv og hans navn er Garry Lucky. Jeg gav ham en af disse Taylor guitarer og en forstærker. Vi spillede til Chet Atkins CAAS i Nashville.

F. Hvilken var din første guitar?
D. Den første var en Silvertone, og den første rigtige..., den var ok men da min forældre fandt ud af jeg var seriøs med det. Husk på jeg kvittede jo klaveret, så investerede i mig, og at vide at de investerede i mig, selv om jeg var på Jonathans alder, og at de satte pris på min musik. De købte mig en Gibson J45. F. En bluesguitar. D. En flattop guitar med en kort skala, lige som denne. Det er lidt sjovt for jeg vendte tilbage til der hvor jeg startede. På en akustisk guitar med en kort skalalængde, det var lidt mærkeligt.

F. Prøvede du at imitere Chet Atkins's lyden på din egen guitar
D. Ja det gjorde jeg og til 'niende klasses talent show' spillede jeg OG for et år siden var jeg til et show med Mason Williams og det var sejt for han var en af mine barnddomshelte. Det var en fyr der hed Dwayne Friend som ikke mange kender, han var gospelguitarist og han spillede... som ikke mange kender Han spillede gospelsange som ingenting for han havde disse rolls Det var det jeg voksede op med. F. Er det dine egne licks eller. D. Jeg har stjålet så meget fra Chet og Dwayne Friend og Lenny Breau, så der er ikke noget nyt F. Og fra Jerry Reed? D. Ja så mange af os fingerspilsguitarister som Tommy helt på den anden side af verden i Australien lyttede også til Chet Atkins plader. Det er fascinerende som det ændrede vores liv.

F. Hvad var den første Chet sang du lærte?
D. Det var nok windy and warm. F. En af Jonathans favoritter. D. The Bells of saint mary. I am a pilgrim Merle Travis. F. Hvad med Doc Watson? D. Jeg kender Doc nu men det gjorde jeg ikke dengang. Jeg havde hørt om han, men jeg lærte ham først at kende da jeg var i 20'erne. Og jeg hørte ham personligt og jeg var meget imponeret

F. Var det hans plekterstil eller hans fingerspil du var imponeret over?
D. Han viste mig plekterstilen sammen med sin søn Merle Watson, som døde i en tragisk ulykke. F. JA i en traktorulykke i '86. D. Det var sjovt at se Eric Johnson sidde ved hans fødder for jeg havde lige siddet der dagen før. Han kom til mig og sagde ' Doyle jeg har lige haft den sejeste Doc Watson oplevelse, så det er hyggeligt at se en rockguitarist være imponeret over og værdsatte en som Doc Watson. Han spiller med to fingre (Doc) Og jeg mødte Merle Travis da jeg var med i Grandpa Jones orkester, så jeg har mødt de fleste af mine helte. Jeg spurgte Doc om hann ville spille Blue Bell, en af mine favoritter, det var det jeg voksede op med. Lenny Breau, Chet Atkins, og nogen gange Les Paul. F. Lenny Breau det er mere af en jazz tilgang? D. Ja. Han havde nogle 'voicings' . F. Hvor han spillede flagolet toner 12 toner længere oppe end den almindelig tone. D. Ja. F. Det lyder himmelsk. Er det ikke nemmere at spille flagoletter når du er forstærket? D. Jo. Jerry Reed har også været en stor inspiration og en banjospiller, du kender ham. F. Earl Scruggs? D. Earl Scruggs var en af dem, men det var en af dem der spillede med Glen Campbell. F. Det minder mig om et Jerry Reed lick. D. Ja men Jerry gjorde det efter jeg havde hørt banjospilleren spille det. Jeg har aldrig spurgt Jerry om det. Det er kromatik. F. en kromatisk skala. D. Ja... nej ikke en skala, men kromatiske toner. F. Det er ikke så vigtigt. Det lyder jo godt. D. Det er sjovt.

F. Læser du noder?
D. Jeg læser becifringer. Da jeg havde undervisning, så fik vi ikke noder (klaver), men et Nashville system. F. Et tablatur system eller? D. Nej Nashville system, så jeg læser det og vi brugte også becifringer. For vi skabte selv musikken. De bad os ikke om at læse andres musik. Jeg ville ønske jeg kunne, men sådan som jeg voksede op var der ikke brug for det. F. Chet Atkins læste noder og skrev selv. D. Jeg komponerer også meget selv. F. Det ved jeg du gør. D. Jeg lader andre om at skrive det på noder. F. Det er et privilegium F. Hvordan var det med Oh By Jingo By Gee. Hvordan lærte du dig selv den, fx. akkorderne? Hørte du dig frem? F. Spiller du grundtonen når du spiller basen? Fx. i Windy and warm? D. Jeg plejede at spille basguitar, først klaver så bas sammen med min familie. Så jeg lærte Tonika, subdominant arrangementer, 1. 5.

F. Hvor tyk er din tykke E streng?
D. 56 F. Hvad med den tynde E ? D. Dette er custom sæt. Denn er 012, 016, 024, 032, 044, 056 fordi dette er en kort skala guitar. Jeg har singature guitarstrenge som du sætter på en 25½ guitar. Så dette er en 11½, 15. Fordi denne guitar har en kortere længde kan du sætte tykkere strenge på og stadig føles løs. Den er meget god. Ikke kun fordi at båndene er tættere sammen, men du kan nemmere spille Som forskellen på at spille en Les Paul guitar og en Stratocaster, så dette er en kort længde og mine fingre er ikke så lange. Jeg kan også lide lyden. F. Det er en blød lyd. D. Ja den er ikke så stor og kraftig. Denne guitar var skabt til scenebrug og har en tyndere krop. Den er maple og har en spruce top. F. Den virker god. D. Tak. F. Hvad med dit Hex pickup system? DU opfandt det. D. Jeg opfandt det ikke men det gjorde Loyd Baggs. Der var allerede et hex system på guitaren, men jeg tror at Chet var en af de første til at bruge det på sine guitarer F. En separat mikrofon til hver streng. D. Vi synstes det lød bedre at have individuelle stykker. F. Hvordan styrer du dem. D. Nej de fintunede indstillingen da de lavede guitaren og det har jeg intet imod, men du kan indstille højden dog, og det er rart F. Det giver en vis dynamisk frihed når man spiller med forstærker. D. Jep.

F. Hvilken forstærker bruger du?
D. I aften bruger jeg en Marshall. Min signatur forstærker er en Riviera. Vi kunne ikke finde en her. F. Jeg bruger Fishman Loudbox. D. Tommy bruger en Aera. Nok fordi den er lille. Der er mange gode. Chet Atkins fortalte mig om Riviera, han sagde at han lavede de bedste forstærkere.

F. Brugte han ikke Standel forstærkere på sine optagelser?
D. Jo men han sagde at Paul Riviera lavede de bedste rørforstærkere efter hans mening, men i 50'erne var det Standell. De lavede en reissue 8 til 10 år efter han fortalte mig om Riviera. Men jeg tog personligt til Paul da jeg begyndte at spille akustisk-elektrisk og han designede en alt tube som man kunne bruge både til akustisk og elektrisk, Tele eller Taylor. F: Hvad med din hollowbody guitar? Den Gretsch type guitar du har? D. Den lyder fantastisk. F. Bruger du den på en akustisk forstærker. D. Du kan bruge begge.

F. Vil du anbefale en akustisk forstærker til en jazzguitar eller en elektrisk?
D. Det er op til den enkelte, det er også derfor jeg valgte en forstærker der kan begge dele. F. Har du en preamp på din guitar eller har du en separat? D. JEg har en preamp lavet af L. Baggs. F. Ændrer du så indstillingerne når du spiller? D. Ikke så meget, noget ja, men jeg tilføjer måske lidt mere bas til en langsommere sang F. Har den reverb. D. Nej det er på forstærkeren. F. Har du nogle tips til guitaren.dks brugere som vil lære at spille fingerspil stilen? D. Ang. gear så bruger jeg. Skaf dig altid et godt kabel. Jeg bruger et sølvkabel lavet af Layola og jeg bruger T-rex pedaller som er lavet her i Danmark, de er udmærkede, de lyder som analog forstærkere.

F. Hvad med Aphex acoustic exiter preampen?
D. Jeg har en. De sendte mig den. Den er udmærket. Jeg bruger for det meste en forstærker jeg synes den lyder godt når den går igennem et bræt eller et pa-system. Men jeg bruger bare en forstærker så det har jeg ikke brug for. F. Jeg tænkte mere på sange eller teknikker for vores brugere. D. Der vil jeg mene det som vi allerede har gennemgået. Fx. den Jonathan elsker. Windy and warm (griner). Og I am a pilgrim. F. Har du nogle fingerspils sange som du vil anbefale folk at øve. D. JEg elsker at spille nogle af de gamle sange, fra Chet og Merle, men det gør jeg ikke hele tiden. Nogen gange spiller jeg sange som virker for mig, sange af U2 og sting. F. Følger du med i videoerne på youtube D. Nej det gør min familie, de holder mig orienteret. De viste mig en hvor jeg spiller med Tommy Emmanuel. Den havde jeg næsten glemt. F. Har i planer om at lave en cd sammen? D. Ja vi taler om det. Når vi begge får ro. Jeg kender ingen der arbejder så meget som ham.(griner) Han er meget optaget. VI kalder ham Tommy AN Animal, fordi han arbejder så meget. En pragtfuld guitarist og godt menneske.

F. Tak for interviewet