Interview med Lars Hedelius Strikkertsen om barokguitar

Interview med Lars Hedelius Strikkertsen om barokguitar

Da Gråsten slotskirke skulle have nyt kororgel blev det indviet med en kirkekoncert. Her mødte jeg Lars Hedelius Strikkertsen som var en del af kammerorkesteret, der spillede festlig musik af stjernekomponisterne fra den 18. århundrede: Bach, Telemann, Vivaldi og Händel. 

I vores videointerview fortæller Lars om sin barokguitar der er en fem strenget guitar som erstattede renæssanceluten som det mest almindelige instrument, der fandtesi hjemmet. Barokguitaren  overtog rollen som et basso continuo-instrument i moderne ensembler hvor det forventedes, at spillerne ville improvisere henover et akkordkompagnement.

Lars demonstrerer på sin guitar at man også kan spille fingerspillet på instrumentet, men at det mest blev brugt til at plukke eller anslå strengene med akkorder og greb som vi kender dem i dag på en almindelig guitar. Han vises hvordan man tager en C akkorder og en G akkord på denne specielle guitar der kun har 5 strenge og svarer også på hvorfor at man ikke brugte lut istedet for guitar da den var mere populær i barok-tiden.

Hedelius kommer også ind på at lut musikere så ned på barokguitaren og anså den som et simplificeret instrument der kun blev brugt til at understøtte de andre instrumenter med enkle akkorder og rytme, men kommer samtidig også ind på at der med tiden kom virtuoser som formåede at spille både rytme (anslag) og melodispil/fingerspil samtidig på guitaren. 

(fortsætter under billederne)

Lars Hedelius-Strikkertsen fortæller at en barokguitar består af fem kor og selv den dag i dag bruger man tarmstrenge, og han fortæller hvordan man stemmer guitaren. Der er nogle strenge som stemmer unisont og i oktaver der kan sammenlignes med en lut.

I interviewet viser han også at det med at flytte bånd rundt på en guitar ikke er en ny opfindelse. I gamle dage bandt man nemlig en tarmstreng rundt om gribebrættet som kunne flyttes frit rundt så man bedre kunne intonere en F# tone. Hør og se mere om det i interviewet.

Det er tydeligt at Lars Hedelius Strikkertsen som er uddannet klassisk guitarist ved en masse om barokguitaren og dens historie som også skinner meget tydeligt igennem i dette hyggelige interview. Det var en fornøjelse at høre ham tale om sit kære instrument, som det er tydeligt at se, at han er meget glad og passioneret for.

Udover Lars optrådte:  Anne Mette Balling, sopran, Eric Beselin, barokobo. Søren Storm og Ejnar Balling, barokviolin. Christina H. Larsen, barokbratsch. Elena C. Medina, theorbe. Otto Andersen, barokcello. Rut-E. Boyschau, kororgel.

Slotskirkens nye kororgel er bygget af Henk og Niels Klop med værkstedet i Gardener.

Fakta om Lars

Lars Hedelius-Strikkertsen er uddannet ved Det Fynske Musikkonservatorium, hvor han har specialiseret sig i guitarmusikken fra 1800-tallet. LHS har modtaget undervisning i opførelsespraksis af bla. Viggo Mangor og Nikolaj Ronimus.

Faktatekst er lånt fra: http://musica.nu/om/musikere/lars-hedelius-strikkertsen

Lars Hedelius Strikkertsen spillede b.la. musik af: Bach, Telemann, Vivaldi og Händel. Koncertindvielse af Slotskirkens nye kororgel bygget af Henk og Niels Klop med værkstedet i Gardener.
Lars Hedelius Strikkertsen ser hed sammen med orkesteret der optrådte ved koncertindvielse af Slotskirkens nye kororgel bygget af Henk og Niels Klop med værkstedet i Gardener hvor organist Rut-E. Boyschau modtager blomster efter en vellykket koncert