Pianomand fingerstyle arrangement

Du er her

Pianomand kender vi denne sang som på dansk med salige Kim Larsen, og vi er mange der elsker det Travis picking fingerspil han bruger til denne traditionelle folkesang. En folksesang som i udlandet er kendt som den traditionelle sang Pretty peggy-o, men som med Joan Baez kaldes Fennario. Bob Dylan kalder den Pretty peggy-o, men han bruger sin egen melodi til den. I denne lektion får du en fingerstyle udgave af sangen. Arrangeret af Fridrikur Ellefsen.

Sådan spiller du: Pianomand fingerstyle arrangement

Vi spiller vekselbas i den mest grundlæggende form som er: grundtone først derefter skift til anden tone i bassen, med tommelfinger. Derfor får vi i C: (5) streng, og (4) streng. Intet hop op til (6) streng, da jeg føler at det ville tage fokus væk fra melodien. Jeg har med vilje ikke skrevet akkorder eller becifring i tabulaturen, da jeg føler at man som guitarist koncentrerer sig mere om at spille de rigtige toner og ikke begynder at fortolke udfra akkorden når man ikke læser akkordbetegnelsen ovenover taktslaget. På samme måde som guitarværker bliver skrevet i nodeverdenen. Når det er sagt så fortæller jeg oplyser jeg stadig hvilken akkord der er brugt i hver takt når jeg demonstrerer fingerstyle arrangementet i den tilhørende youtube video.

Pdf

It appears your Web browser is not configured to display PDF files. Download adobe Acrobat eller klik her for at downloade PDF-filen.

Christian Mathias Eruds billede

Tak for en detaljeret gennemgang og deling af dit arrangement Fridrik. Jeg ser frem til næste gang min far og jeg skal øvespille Kim Larsen og co. og jeg skal selvfølgelig selv igang med at øve først :) Imens vil jeg krydse fingrer for at du har tid og lyst til en gennemgang af dit alletiders arrangement af Kald det kærlighed, den har kørt i ring i mit hoved siden jeg lyttede til din gennemgang på facebook gruppen. Det er selvfølgelig ingen forventning men et håb herfra. Fortsat god dag og spillelyst. Mvh. Christian

Fridrikurs billede

Tusind tak Christian. Det var dejligt at det fingerstyle arrangement kunne bruges til noget. Det glæder mig meget at høre :)
Og din kommentar om Kald Det Kærlighed får mig bare til at blive endnu mere inspireret til at lave en fingerstyle lektion af det solospil jeg spillede på Kald det kærlighed. Det var nu spillet frit fra leveren, men jeg lover at få det skrevet ned og udformet som en lektion i den nærmeste fremtid. Det har du mit ord på :)
Forhåbentligt får andre også glæde af den.
Tak igen, og bliv endelig med at følge guitaren.dk både her og på facebook, og skriv endelig hvis der er noget her eller i forummet :)