Kan du huske vores vamp? I den var der en molakkord. Kan du huske hvordan vi fandt den? Hvis ikke, så har du intet at frygte. Med vores gode ven kvintcirklen kan man hurtigt finde en molakkord som man fx. kan bruge til at spille vampen. Teoretisk set skal vi finde en parallel til den eller de akkorder vi spiller. Vi skal med andre ord finde brødre eller søstre til vores tonika, subdominant, og dominant. Nu kender du jo metoden til at finde disse, og vær ganske rolig måden at finde mollen er ligeså enkel!
De akkorder der står inde i selve cirklen er molparallelerne. Dvs at den er i familie med den akkord der står oven over, og uden for cirklen.
Formel til at finde molparllelen
Find tonika og led efter molparallelen:
Molparallel | Tonika |
? | C |
? | G |
? | D |
osv | ... |
Kig på C , nedenunder står Am. Kig på G , nedenunder står Em.
Molparallel | Tonika |
Am | C |
Em | G |
Bm | D |
F#m | A |
C#m | E |
G#m | B |
Voila du har fundet molparallelen! Og forresten samme gælder for subdominanten og dominanten:
Molparallel | Subdominant/Tonika/Dominant |
Dm | F |
Am | C |
Em | G |
Bm | D |
F#m | A |
C#m | E |
G#m | B |
Tip
Molparallelen til subd og dominanten finder du på samme måde ved at finde akkorden og kigge inde i cirklen efter dens molparallel. Du behøver ikke tænke så meget på om det er en subdominant, tonika eller dominant parallel. Når du kender tonika, kender du jo også subdominant, og når du kender denne kender du jo også molparallelen til subdominant, og samme gælder dominant. Du leder jo ikke efter en molparallel før du kender tonika, subdominanten og dominanten vel?
Tilbage til vampen
Her er formlen til at lave en vamp:
T | Tp | Sp | D |
? | ? | ? | ? |
Vi spiller for letheds skyld i C og bruger vores formel - først finder vi T og Tp:
T | Tp | Sp | D |
C | Am | ? | ? |
Så finder vi Sp og D:
T | Tp | Sp | D |
C | Am | Dm | G7 |
Og voila så har vi en vamp bestående af akkorderne: C-Am-Dm-G7
Jeg tror du ved hvad du skal gøre nu!
T | Tp | Sp | D |
F | ? | ? | ? |
G | ? | ? | ? |
D | ? | ? | ? |
A | ? | ? | ? |
... | ... | ... | ... |