Kvintcirklen

Hvad er kvintcirklen

Kvintcirklen er et værktøj vi bruger til at finde akkordsammenhænge med.

  • Akkorder der går mod uret kaldet Subdominant akkorder og
  • ​de akkorder der går med uret kaldes Dominant akkorder.

Imellem hver af disse er en Dominant akkord den vil altid være i midten dvs centrum, og det er også den vigtigste akkord af de tre.

Her er et billede der viser Tonika, Subdominant, og Dominant i tonearten C-dur.

 

Tonika Subdominant og Dominant
Tonika Subdominant og Dominant

​På de kommende sider forklarer vi nærmere om Tonika, subdominant, og dominant

Kvintcirklen - tonika - subdominant - dominant

  • Subdominant

    Subdominant betegner den akkord, der findes på skalaens fjerde trin, eller mere korrekt, den akkord hvis grundtone befinder sig en kvint under skalaens grundtone (tonika). Kaldes også på dansk for toneartens underdominant. f.eks. er F subdominant til C, hvis C er tonika. Subdominant er altid til venstre for tonika i kvintcirklen.
  • Tonika

    Tonika betegner den akkord, der findes på skalaens grundtone. Betegnelsen bruges både for dur og mol-tonearter. Tonika er altid den midterste akkord i kvintcirklen.
  • Dominant

    Dominanten er et udtryk for den akkord, der findes på skalaens femte trin, altså en kvint over skalaens grundtone (Tonika). Både i dur og mol-tonearter, er dominanten en dur akkord. Dominanten findes på kvintcirklen til højre for Tonika akkorden.

Om brug af kvintcirklen

  • Sådan finder du molakkorden vha. den numeriske akkordprogression og kvintcirklen

    I denne lektion vil vi vise dig hvordan du nemt kan finde en mol akkord til en tilsvarende dur akkord. Det vil vi gøre ved at bruge de numeriske akkordprogressioner, hvor man gør brug af romerske tal, og ved hjælp af kvintcirklen.
  • Dominant

    Dominanten er et udtryk for den akkord, der findes på skalaens femte trin, altså en kvint over skalaens grundtone (Tonika). Både i dur og mol-tonearter, er dominanten en dur akkord. Dominanten findes på kvintcirklen til højre for Tonika akkorden.
  • Subdominant

    Subdominant betegner den akkord, der findes på skalaens fjerde trin, eller mere korrekt, den akkord hvis grundtone befinder sig en kvint under skalaens grundtone (tonika). Kaldes også på dansk for toneartens underdominant. f.eks. er F subdominant til C, hvis C er tonika. Subdominant er altid til venstre for tonika i kvintcirklen.
  • Tonika

    Tonika betegner den akkord, der findes på skalaens grundtone. Betegnelsen bruges både for dur og mol-tonearter. Tonika er altid den midterste akkord i kvintcirklen.
  • Ang. dominanten

    Hvis vi spiller i tonearten Amol og ønsker at finde Dominanten, så kan vi godt forledes til at tro at Dominanten til Amol er Emol, men det er den ikke. Den er E-dur.
  • Akkorder der lyder godt sammen

    I denne lektion ser vi på akkorder der tilsyneladende lyder så godt sammen at de har en relation der bedst kan beskrives som et familiebånd.
  • Akkord relationer

    I denne lektion ser vi på hvordan det kan være at nogle akkorder lyder så godt når de bliver spillet sammen. Vi ser på rundgange, kadancer, og forklarer akkordrelationer ved hjælp af kvintcirklen.
  • Molakkord relationer

    I denne lektion har vi fokus på molakkorder og deres relationer. Vi kommer endnu engang ind på tonika, subdominant og dominant, intervaller, dur og mol harmonier og naturligvis bruger vi også kvintcirklen samt stamtonerne til hjælp.
  • Find molakkorden vha. kvintcirklens akkorder

    I denne lektion skal vi igen bruge kvintcirklen som værktøj. Denne gang til at finde molakkorder der passer sammen med den tilsvarende dur akkord.
  • Sådan transponerer vi via kvintcirklen

    Vi har til opgave at transponere en melodi fra tonearten C til tonearten A. Nærmere betegnet den skønne Kald Det kærlighed. For at gøre det bruger vi kvintcirklen som hjælpeværktøj.
  • Brug af transponerings skemaet

    Dette skema bruger vi som et værktøj til at transponere en sang.
  • Transponerings skema

    Her bringer vi et skema du kan bruge til at transponere akkorder med til forskellige tonearter. Det fungerer som et alternativ til kvintcirklen og meningen er at du kan slå akkorder op i skemaet. Du får mest gavn af det når du har læst vores andre lektioner omkring kvintcirklen og tonearter samt stamtoner.
  • Numeriske akkord progressioner

    Dette emne er beregnet for folk som har er et bredt kendskab til akkorder og vil lære lidt mere om akkordteori.

Om brug af Tonika, SubDominant og Dominant

  • Dominant

    Dominanten er et udtryk for den akkord, der findes på skalaens femte trin, altså en kvint over skalaens grundtone (Tonika). Både i dur og mol-tonearter, er dominanten en dur akkord.

    • Dominantens funktion er at lede over til skalaens tonika, dominantens terts er selve ledetonen til toneartens grundtone.

    Subdominant er altid til venstre for tonika i kvintcirklen.

    Kvintcirklen
  • Subdominant

    Subdominant betegner den akkord, der findes på skalaens fjerde trin, eller mere korrekt, den akkord hvis grundtone befinder sig en kvint under skalaens grundtone (tonika). Kaldes også på dansk for toneartens underdominant. f.eks. er F subdominant til C, hvis C er tonika.

    Subdominant er altid til venstre for tonika i kvintcirklen.

    Subdominant er altid til venstre for tonika i kvintcirklen.
  • Tonika

    Tonika betegner den akkord, der findes på skalaens grundtone. Betegnelsen bruges både for dur og mol-tonearter. Tonika er altid den midterste akkord i kvintcirklen.

    Tonika er altid den midterste akkord i kvintcirklen.
  • Ang. dominanten

    Hvis vi spiller i tonearten Amol og ønsker at finde Dominanten, så kan vi godt forledes til at tro at Dominanten til Amol er Emol, men det er den ikke. Den er E-dur.

    Dominanten er betegnelsen for treklangen beliggende på toneartens femte trin. Dominanten leder tilbage til tonika - den har en spænding, der gør, at øret gerne vil have den til at blive opløst til tonika. Dominanten er næsten altid i dur; både i dur- og moltonearter. Hvis dominanten har en lille septim tilføjet (hvilket er meget udbredt), skal den benævnes dominant-septimakkord. Dominanten er en af de tre hovedfunktioner (tonika, subdominant og dominant).

    Så får du dermed:

    • Am (Ton)
    • Dm (subdom)
    • E(7) (dominant)

    Man kan forklare det med at der ikke er nok spænding i en mol akkord til at blive opløst til tonika, men meget mere spænding i fx. E7 der nærmest skriger på en Am eller A dur (hvis tonearten var Adur istedet for Amol).

    Kvintcirklen
  • Akkorder der lyder godt sammen

    Nogle akkorder er nærmest i familie med hinanden. Disse er akkorder der passer sammen og har en relation der minder om et familiebånd. Kort sagt så lyder de godt når de spilles efter hinanden. Musikteoretisk kan man forklare det ud fra kvartcirklen og kvintcirklen. I denne lektioner nævner vi ikke kvintcirklen så meget, men kommer dog uundgåeligt ind på Tonika akkorden og ledetone akkorder. Det er dog skrevet så man burde kunne forstå det som lettere øvet guitar og ivrig begynder, uden at det er nødvendigt at have en alt for stor forståelse for musikteori.

    Eksempel på akkorder der lyder godt sammen

    Prøv at spille en:

    C - Am - husk at gentage
    G - Em - ,,,
    D - Hm
    A - F#m
    En A-mol akkord er mol parallel til en C-dur akkord
    • En e-mol akkord er mol parallel til en G-dur akkord

    osv.

    Tonika akkord
    Alle akkorder har nogle teoretiske navne. En TONIKA er grundtone akkorden.

    Kigger vi på vores vamp fra før:

    C-Am-Dm-G7

    Så kalder man C akkorden for en Tonika.

    Det samme gælder fx G:

    G-Em-Am-D7

    Her er G = Tonika

    Du kan betragte TONIKA som værende arnestedet. Det er stedet hvor du gerne vil tilbage til i en melodi, og det er også der hvor du som regel starter melodien. Det er den alle de andre akkorder vil lege med, og gerne vil spille op til. TONIKA er i mange tilfælde den første akkord i en melodi, men vil ALTID være den sidste akkord i melodien. En melodi uden TONIKA ville lyde underligt.

    Ledetone akkorden
    For at tydeliggøre TONIKA kan du prøve at spille disse akkorder:

    1.G-D7-G (spil 4 slag på hver undtagen den sidste akkord)
    2.Em-A7-D
    3.G-D-C-G <--- mangler der noget her?
    4.G-D-C-D7-G <--- hvorfor lyder dette bedre?

    D7 er ledetone akkorden som gerne vil hen til tonika. Den kan du betragte som akkorden der kommer lige før TONIKA akkorden. Ledtone akkorden er som regel en septim akkord (7) men kan også kan også være en dur akkord:

    4.G-D-C-D-G -

    men det lyder mest tydeligt med -7 akkorden.

  • Akkorder der lyder godt sammen

    Nogle akkorder er nærmest i familie med hinanden. Disse er akkorder der passer sammen og har en relation der minder om et familiebånd. Kort sagt så lyder de godt når de spilles efter hinanden. Musikteoretisk kan man forklare det ud fra kvartcirklen og kvintcirklen. I denne lektioner nævner vi ikke kvintcirklen så meget, men kommer dog uundgåeligt ind på Tonika akkorden og ledetone akkorder. Det er dog skrevet så man burde kunne forstå det som lettere øvet guitar og ivrig begynder, uden at det er nødvendigt at have en alt for stor forståelse for musikteori.

    Eksempel på akkorder der lyder godt sammen

    Prøv at spille en:

    C - Am - husk at gentage
    G - Em - ,,,
    D - Hm
    A - F#m
    En A-mol akkord er mol parallel til en C-dur akkord
    • En e-mol akkord er mol parallel til en G-dur akkord

    osv.

    Tonika akkord
    Alle akkorder har nogle teoretiske navne. En TONIKA er grundtone akkorden.

    Kigger vi på vores vamp fra før:

    C-Am-Dm-G7

    Så kalder man C akkorden for en Tonika.

    Det samme gælder fx G:

    G-Em-Am-D7

    Her er G = Tonika

    Du kan betragte TONIKA som værende arnestedet. Det er stedet hvor du gerne vil tilbage til i en melodi, og det er også der hvor du som regel starter melodien. Det er den alle de andre akkorder vil lege med, og gerne vil spille op til. TONIKA er i mange tilfælde den første akkord i en melodi, men vil ALTID være den sidste akkord i melodien. En melodi uden TONIKA ville lyde underligt.

    Ledetone akkorden
    For at tydeliggøre TONIKA kan du prøve at spille disse akkorder:

    1.G-D7-G (spil 4 slag på hver undtagen den sidste akkord)
    2.Em-A7-D
    3.G-D-C-G <--- mangler der noget her?
    4.G-D-C-D7-G <--- hvorfor lyder dette bedre?

    D7 er ledetone akkorden som gerne vil hen til tonika. Den kan du betragte som akkorden der kommer lige før TONIKA akkorden. Ledtone akkorden er som regel en septim akkord (7) men kan også kan også være en dur akkord:

    4.G-D-C-D-G -

    men det lyder mest tydeligt med -7 akkorden.

  • Akkorder der lyder godt sammen

    Nogle akkorder er nærmest i familie med hinanden. Disse er akkorder der passer sammen og har en relation der minder om et familiebånd. Kort sagt så lyder de godt når de spilles efter hinanden. Musikteoretisk kan man forklare det ud fra kvartcirklen og kvintcirklen. I denne lektioner nævner vi ikke kvintcirklen så meget, men kommer dog uundgåeligt ind på Tonika akkorden og ledetone akkorder. Det er dog skrevet så man burde kunne forstå det som lettere øvet guitar og ivrig begynder, uden at det er nødvendigt at have en alt for stor forståelse for musikteori.

    Eksempel på akkorder der lyder godt sammen

    Prøv at spille en:

    C - Am - husk at gentage
    G - Em - ,,,
    D - Hm
    A - F#m
    En A-mol akkord er mol parallel til en C-dur akkord
    • En e-mol akkord er mol parallel til en G-dur akkord

    osv.

    Tonika akkord
    Alle akkorder har nogle teoretiske navne. En TONIKA er grundtone akkorden.

    Kigger vi på vores vamp fra før:

    C-Am-Dm-G7

    Så kalder man C akkorden for en Tonika.

    Det samme gælder fx G:

    G-Em-Am-D7

    Her er G = Tonika

    Du kan betragte TONIKA som værende arnestedet. Det er stedet hvor du gerne vil tilbage til i en melodi, og det er også der hvor du som regel starter melodien. Det er den alle de andre akkorder vil lege med, og gerne vil spille op til. TONIKA er i mange tilfælde den første akkord i en melodi, men vil ALTID være den sidste akkord i melodien. En melodi uden TONIKA ville lyde underligt.

    Ledetone akkorden
    For at tydeliggøre TONIKA kan du prøve at spille disse akkorder:

    1.G-D7-G (spil 4 slag på hver undtagen den sidste akkord)
    2.Em-A7-D
    3.G-D-C-G <--- mangler der noget her?
    4.G-D-C-D7-G <--- hvorfor lyder dette bedre?

    D7 er ledetone akkorden som gerne vil hen til tonika. Den kan du betragte som akkorden der kommer lige før TONIKA akkorden. Ledtone akkorden er som regel en septim akkord (7) men kan også kan også være en dur akkord:

    4.G-D-C-D-G -

    men det lyder mest tydeligt med -7 akkorden.