Molakkord relationer

Du er her

I denne lektion har vi fokus på molakkorder og deres relationer. Vi kommer endnu engang ind på tonika, subdominant og dominant, intervaller, dur og mol harmonier og naturligvis bruger vi også kvintcirklen samt stamtonerne til hjælp.

Du kender jo allerede tonika, subdominant og dominant, som du har lært via kvintcirklen, og som du sikkert har set så befinder de sig på: 1, 4, og 5 trin på vores stamtoner:

CDEFGAB
1234567

Som du ser så får vi : C-F-G, ved at tage tonerne fra tonetrinene: 1-4-5. Da der findes et hav af gode sangbøger derude der bruger romtertal for tonetrin, har vi valgt at gøre det samme.

Romertal:

  • I=1
  • II=2
  • III=3
  • IV=4
  • V=5
  • VI=6
  • VIIi=7
Stamtoner med 1 4 og 5 trin
Stamtoner med første, fjerde og femte trin

Vores skema fra før vil så komme til at se således ud med romertal:

CDEFGAB
IIIIIIVVVIVII

Vi ved at tonika = 1. trin og at subdominant = 4. trin, og dominant = 5. trin, men hvad med andre trin?

Tonika??SubdominantDominant??
Iii-iii-IVVvi-vii°
C??FG??

Som vi igen ved fra kvintcirklen så er de akkorder der er inde i cirklen = molparallel til dur tonearten. Det betyder at C durs molparallel bliver Am, men hvorfor er den det? Her må vi så gå bort fra kvintcirklen, og kigger istedet på tonerne i en durskala igen:

Tonikas molparallel:
CDEFGB
IIIIIIVVVII

Vi kan se at A ligger på 6. trin (VI), og har dermed lært at molparallelen ligger på 6. trin i en durskala. Med andre ord: Tonikas molparallel ligger på durskalaens 6 trin.

Men findes der ikke flere molparalleler? Jo det gør der jo. Fra kvintcirklen ved vi jo at subdominantens molparallel i tonearten C, hedder Dm, hvor F er dominant. Vi kigger igen på skemaet, og ser at D er på trin nummer 2 i durskalaen:

Subdominantens molparallel:
CEFGAB
IIIIVVVIVII

Vi har dermed konkluderet at subdominantens molparallel ligger på 2. trin i durskalaen

Som du nok har gættet, hvis du ikke allerede har kigget på kvintcirklen, så findes Dominantens molparallel på durskalaens 3. trin:

Dominantens molparallel:
CDFGAB
IIIIVVVIVII

Vores skema er nu næsten fuldent, vi mangler blot det 7. trin, som er et B og hvad er et B til C? Jo det er en ledetone, men når vi taler akkorder så bliver det 7. trin: Bm7b5, som er en halv formindsket akkord hvor kvinten er lavere end den ellers er i en Bm7, Du kan betragte den 7. akkord som en "lægger op til tonika" akkord, men denne er sjældent brugt og findes næsten kun i teorien. Man bruger i teorien en lokrisk skala til denne akkord.

Ledetone akkord:
CDEFGA
IIIIIIVVVI

Vi har dermed lært hvor de forskellige akkorder findes på de forskellige trin, her er en samlet oversigt i C:

Dur skalaens tonetrin og de akkorder der findes derfra:
CDEFGAB
IIIIIIVVVIVII
TonikaSmp.Dmp.Subdom.Dom.Tmp.(Lta.)

Med kirketonearter modaleret fra dur (stamtoner: CDEFGAB):

DurDoriskFrygiskLydiskMixolydiskÆoliskLokrisk
IIIIIIVVVIVII
CDmEmFGAmBm7b5
Grib akkorden

Facebook kommentarer