Du kender jo allerede tonika, subdominant og dominant, som du har lært via kvintcirklen, og som du sikkert har set så befinder de sig på: 1, 4, og 5 trin på vores stamtoner:
C | D | E | F | G | A | B |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Som du ser så får vi : C-F-G, ved at tage tonerne fra tonetrinene: 1-4-5. Da der findes et hav af gode sangbøger derude der bruger romtertal for tonetrin, har vi valgt at gøre det samme.
Romertal:
Vores skema fra før vil så komme til at se således ud med romertal:
C | D | E | F | G | A | B |
I | II | II | IV | V | VI | VII |
Vi ved at tonika = 1. trin og at subdominant = 4. trin, og dominant = 5. trin, men hvad med andre trin?
Tonika | ? | ? | Subdominant | Dominant | ? | ? |
---|---|---|---|---|---|---|
I | ii- | iii- | IV | V | vi- | vii° |
C | ? | ? | F | G | ? | ? |
Som vi igen ved fra kvintcirklen så er de akkorder der er inde i cirklen = molparallel til dur tonearten. Det betyder at C durs molparallel bliver Am, men hvorfor er den det? Her må vi så gå bort fra kvintcirklen, og kigger istedet på tonerne i en durskala igen:
Tonikas molparallel: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
C | D | E | F | G | B | |
I | II | II | IV | V | VII |
Vi kan se at A ligger på 6. trin (VI), og har dermed lært at molparallelen ligger på 6. trin i en durskala. Med andre ord: Tonikas molparallel ligger på durskalaens 6 trin.
Men findes der ikke flere molparalleler? Jo det gør der jo. Fra kvintcirklen ved vi jo at subdominantens molparallel i tonearten C, hedder Dm, hvor F er dominant. Vi kigger igen på skemaet, og ser at D er på trin nummer 2 i durskalaen:
Subdominantens molparallel: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
C | E | F | G | A | B | |
I | II | IV | V | VI | VII |
Vi har dermed konkluderet at subdominantens molparallel ligger på 2. trin i durskalaen
Som du nok har gættet, hvis du ikke allerede har kigget på kvintcirklen, så findes Dominantens molparallel på durskalaens 3. trin:
Dominantens molparallel: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
C | D | F | G | A | B | |
I | II | IV | V | VI | VII |
Vores skema er nu næsten fuldent, vi mangler blot det 7. trin, som er et B og hvad er et B til C? Jo det er en ledetone, men når vi taler akkorder så bliver det 7. trin: Bm7b5, som er en halv formindsket akkord hvor kvinten er lavere end den ellers er i en Bm7, Du kan betragte den 7. akkord som en "lægger op til tonika" akkord, men denne er sjældent brugt og findes næsten kun i teorien. Man bruger i teorien en lokrisk skala til denne akkord.
Ledetone akkord: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
C | D | E | F | G | A | |
I | II | II | IV | V | VI |
Vi har dermed lært hvor de forskellige akkorder findes på de forskellige trin, her er en samlet oversigt i C:
Dur skalaens tonetrin og de akkorder der findes derfra: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
C | D | E | F | G | A | B |
I | II | II | IV | V | VI | VII |
Tonika | Smp. | Dmp. | Subdom. | Dom. | Tmp. | (Lta.) |
Med kirketonearter modaleret fra dur (stamtoner: CDEFGAB):
Dur | Dorisk | Frygisk | Lydisk | Mixolydisk | Æolisk | Lokrisk |
---|---|---|---|---|---|---|
I | II | II | IV | V | VI | VII |
C | Dm | Em | F | G | Am | Bm7b5 |