Danskerne villige til at betale for musik online

Danskerne villige til at betale for musik online

Du er her

Ny undersøgelse viser, at danske musikforbrugere er villige til at betale gennemsnitligt 73 kr. for et digitalt musikalbum og 74 kr. månedligt for en abonnementsordning med fri musik.

Musikbranchen roses for at være længst fremme af de kreative industrier, bl.a. med tjenester som TDC Play og Wimp. Det er Børsen Kultur, der har fået Greens Analyseinstitut til at foretage analysen blandt 921 personer. Analysen omfatter både musik, film og litteratur og opregner et uforløst potentielt marked på cirka 7 mia. kroner.

De eksperter, som Børsen har konsulteret, vurderer, at potentialet, er afhængigt af, at prisen sænkes på kulturprodukter og abonnementstjenester online. Ligesom de kreative industrier kritiseres for ikke at have forretningsmodeller og løsninger klar. Dette er iflg. Innovation Labs direktør Mads Thimmer bl.a. på grund af, at man ønsker at beskytte sit fysiske salg.

”Man snyder sig selv for forfærdelig meget omsætning på grund af det store her og nu-fokus. Man tænker slet ikke i værdien i at binde kunderne til sig i abonnementstjenester. Det vil jo give mulighed for at tilbyde alle mulige andre produkter til en interesseret målgruppe lige fra foredrag til kulturrejser og andre ting,” siger Mads Thimmer i Børsen.

Musikbranchen roses dog for at være længst fremme af de kreative industrier, bl.a. med tjenester som TDC Play og Wimp, der kører via teleselskaberne. Til gengæld er udviklingen bremset de senere år, hvor man eksempelvis ikke har kunnet komme til enighed med den store streamingtjeneste Spotify. Pladeselskaber og KODA har i den sammenhæng været uenige om fordelingen af indtægterne, hvor også pladeselskabernes dobbeltrolle som medejere af Spotify har mudret billedet. KODAs nytiltrådte direktør har dog netop åbnet mulighederne for nye forhandlinger med Spotify.

Kilde musikeren.dk