Google Music udfordrer Itunes

Google Music udfordrer Itunes

Du er her

I dag lancerede Google sin Google Music-forretning, som skal konkurrere med Apples iTunes, der i øjeblikket er kongen af musiksalg på nettet. I første omgang er det dog kun for kunder i USA.
Pladeselskaber med
Google Music bliver lanceret i samarbejde med store pladeselskaber som EMI, Universal og Sony samt en række mindre uafhængige selskaber.
Den vigtigste funktion i Google Music er, at brugeren kan købe musik gennem Android Market, som bruges til at downloade software til telefoner med Google-software. En sang kommer til at koste 99 cent eller 5,45 kroner.
Brugere af musikforretningen kan gratis gemme og streame op imod 20.000 numre på Googles servere, hvilket i denne sammenhæng kaldes for cloud-computing.
Bruger musik
Ukendte kunstnere kan også oploade deres numre på Google Music. Gennem den såkaldte "Artist Hub" betaler musikerne 25 dollar for at lægge musikken ud, navngive numre og prissætte den.
/Ritzau/Reuters