Maria Elizabeth Circle the Woods album (cd/digitalt) ude den 31. august

Maria Elizabeth Circle the Woods album (cd/digitalt) ude den 31. august

Du er her

Et uventet besøg, en åben bog, en magisk bjergvandring, og en Henrik Balling viste Maria Elizabeth Hersing vejen – og nu sluttes cirklen med et helhjertet nature-pop album ”Circle the Woods” Ligesom en skov kan have mange træer, kan et menneske også have mange talenter og sider af sig selv. Det har sanger, sangskriver og guitarist Maria Elizabeth allerede bevist.

Hun er uddannet ved musikkonservatorier i Danmark og USA, har været udøvende klassisk guitarist og skrevet flere fagbøger om emnet. Siden har hun sluppet den indre pop- pige ud på et par album – ”Like a Feather” (2011) og ”Se med hjertet” (2013), hvorfra flere singler opnåede rotation på P4.

Et spørgsmål om vej

Men derved var cirklen på ingen måde sluttet. Vel knapt nok
begyndt. For noget havde ulmet i Maria Elizabeth Hersing og
i fundamentet for tilværelsen omkring hende siden et helt
tilfældigt møde tilbage i 2006. En sommerlys aften stod hun
uden for det idylliske hus, som hun lige var flyttet ind i med sin familie, da to amerikanske kvinder ud af det blå kommer kørende og spørger om vej til deres danske forfaders hus. Det kunne Maria Elizabeth godt hjælpe med, for deres fjerne fynske slægtning havde nemlig i 1870’erne boet i det hus Maria Elizabeth netop var flyttet ind.

Dette blev starten på et venskab, der udviklede sig over årene og er endt som en meget væsentlig og personlig indgangsvinkel til det aktuelle album ”Circle the Woods”. For den ene kvinde, Virginia ”Ginny” Anderson, er nemlig forfatter til bogen ”Circling San Francisco Bay”, som skulle vise sig at blive en stor inspirationskilde for Maria Elizabeths sangskrivning. Ginny har også en doktorgrad i psykologi, og har i den forbindelse vandret med klienter i bjergene omkring San Francisco i mere end 40 år. Og netop indholdet i den bog og en efterfølgende vandring med forfatteren selv på Bald Mountain i Californien er blevet til selve hoveddørsnøglen til det nye album.

Bogen måtte dog pænt vente på at blive læst til, at tiden, eller måske rettere skæbnen, var moden for Maria Elizabeth. Og først flere år efter hun havde fået den tilsendt, kom hun i gang med den ret kompakte bog i 2014. Det var først, da hun fandt sin egen metode til at læse bogen på, at det intelligente og livskloge sprog virkelig sprang på hende.

Maria Elizabeth forklarer: ”Det går op for mig, at jeg bedre forstår bogen, når jeg spontant sidder og synger Ginnys tekster lige ud i luften. Og på den måde begynder de nye sange at opstå. Gradvist begynder bogen at dreje mit eget syn på min eksistens, menneskets liv på kloden og hvordan vi behandler den og den fornemmelse for, at alt, hvad vi har brug for, er lige ved hånden, når vi ser og hører det. Der er tusinde gaver i naturen, som kan hjælpe os selv med vores egen forvandling og udvikling. Det er blot at opholde sig der og iagttage og lytte. ”

Derefter stod især én ting helt tydeligt for Maria Elizabeth; Der skulle ske noget nyt! Ingen gamle vaner i indspilningsprocessen til dette album. Og hun har holdt ord.

Samarbejdet med Balling

Kort tid efter hun var hjemkommet efter den magiske bjergvandring med Ginny opstod endnu en af disse pudsige stunder, som puster til følelsen af en næsten cirkulær sammenhængskraft. Maria Elizabeth gik og spekulerede over, hvem der skulle producere hendes nye album. I bilradioen hørte hun ”Mountain Song”

med Gangway som kombinerer genrer som klassisk og pop. Dette appellerede til Maria Elizabeth som straks greb fat i arkitekten i Gangway, Henrik Balling, og han var heldigvis frisk på et samarbejde. Inden længe sad Maria Elizabeth og Henrik Balling i foråret 2015 og arbejdede på det kommende album. Et (sam)arbejde der skulle komme til at strække sig over tre år.

Om samarbejdet fortæller Maria Elizabeth: ”Det har været opfindsomme og idérige dage, hvor én idé affødte den næste i et ping-pong samarbejde. Resultatet er et virkelig fælles produkt. Vi har ikke valgt de nemme løsninger. Vi er gået efter det, vi synes ville give lyden autenticitet”.

Balling er medforfatter på sangene ”The Wanderer” og ”Love a Thousand Years”, der begge rummer den radiovenlighed, som Balling ofte har været garant for i Gangway og som producer for navne som Peter Sommer og Marie Key. Lydbilledet strækker popskabelonen i flere retninger og f.eks. er der på sidstnævnte nummer inkludereret en oplæsning af et fransk digt af Paul Verlaine samt samplede strygere fra Richard Strauss ”Also sprach Zarathustra”.

Legen med lydklip stopper ikke der. Også på nummeret ”The Woods” er der sampling af nordamerikanske indianeres pow-wow, og det har resulteret i en sang, der i sin substans og sanselighed kan lede tankerne hen på et møde i mellem Savage Rose og Hush. Guitarist Michael Hartmann fra Hush medvirker rent faktisk også på nummeret, ligesom han gør det på et par andre af pladens mid-tempo numre.

Albummet åbner med ”Need to Connect”, som ikke finder den mindste anledning til at skjule, at Maria Elizabeth rummer en del ABBA i sit musikhjerte. Seks af albummets numre er mere afdæmpede og sensitive og her hører man Maria Elizabeths klassiske guitarspil folde sig ud.

I en kategori helt for sig selv runder ”Flower Power” af som et frisk fund fra skovbunden og lukker på den måde cirklen omkring albummet med en naturkraft og nænsomhed, som kan minde om et møde med en kunstner som Kate Bush.

Natur-pop med naturen som symbolik

Teksterne på albummet kredser alle om naturens symbolik og dens mange cirkler. De vender tilbage til temaer som ”rejse”, ”forvandling” og det at ”give slip”. Alle er de inspireret af Ginny Andersons bog ”Circling San Francisco Bay”. Måske kunne man sågar kalde det for musikalske versioneringer af bogen.

Man behøver nu ikke være specifikt interesseret i tekster for at få en masse næring og nydelse ud af denne udgivelse. Produktionen, stemningerne og melodierne bærer langt hen af vejen sangene i sig selv. Det er sådan set bare at lytte. Til albummet. Til sig selv. Til naturen.

Medvirkende musikere på ”Circle the Woods”:

Henrik Balling (piano), Mikkel Riber (bas), Kim Thomsen (trommer), Michael Hartmann (guitar), Andreas Tophøj (violin) og Maria Elizabeth (vokal, guitar).

Maria Elizabeth - Circle the woods